Не вірте продавцеві на слово!

Читайте етикетку на всьому, що купуєте. 

 

І – піддавайте сумніву все, що вам пропонують купити.

 

Бо що ми їмо?  Що п’ємо? У що одягаємось і взуваємось?

 

Відповідь на ці  життєві для кожного з нас запитання дала виставка неякісних товарів, яку на минулому тижні  провело обласне управління  у справах захисту прав споживачів.

 

 Справді, що?

 

Дружківську халву, термін реалізації якої хоч і не закінчився, однак – твердючої, мов каменюка. Й сухої – ніби з тієї халви все, до краплиночки, витисли…

 

 Чай відомої фірми "Маброк" у металевій баночці. Дорогий за ціною і геть невідомий за терміном споживання, а отже, й за якістю.

 

  – Виробник, що поважає себе  і береже честь своєї торгової марки,  – говорить заступник начальника  управління у справах захисту прав споживачів Ірина Циган,  – всі вихідні дані щодо такого товару  наносить на  металеву упаковку. На цій же – ніякої інформації про знаменитий "Маброк". Зате наліплено паперову  наклейку, стерту частково й заліплено іншою. Теж майже стертою. Явно, що у такий, примітивний, спосіб намагалися збути прострочений, тобто – неякісний товар.

 

 Що ще?

 

 Макарони під гарною назвою "Трапеза" й "вищої якості". Насправді ж, розповідає Ірина Циган,  макарони ті – навіть не першого,  чи то й не другого сорту. Бо коли провели  лабораторне дослідження, тобто проварили їх, то від тих макаронів вода стала  чорною з бруду. Можна лише уявити,  в яких умовах  вироблялась та "Трапеза"!

 

 Ще: тендітна червона трояндочка на тонкій довгій ніжці, змайстрована… із жіночих "бікіні". Виробникові  достатньо було фантазії на цей витвір "мистецтва". Однак забракло зусиль зробити найнеобхідніше – зазначити своє ім’я, тобто назвати  своє підприємство, її адресу тощо. Дарунок – пікантний. Та що може статися  із коханою від червоних "бікіні"?..

 

 І – ще: дитяча піжамка,  як значиться на етикетці, – чисто з бавовни. Та, як з’ясувалося,  бавовною тут навіть не пахне! Дитяча піжамка  на всі сто відсотків  – синтетика, надзвичайно  шкідлива для будь-кого, а для дітей – особливо… Гречана крупа, наполовину засмічена, що суперечить ГОСТівським нормативам… Фруктовий сік, виробник  якого у місті Дніпропетровську ( так значиться на етикетці) не віднайшовся.  Як з’ясували  і розповіли працівники управління,  та фірма давно вже закрилася. Однак  сік "розливають", схоже, десь у підвалі,  скориставшись добре відомим брендом. До речі, ще й "крутять" рекламу про нього на українському телебаченні…

 

Масандрівські (кримські) вина, пиво і коньяки із  підозрілим осадом… Дитяча харчова суміш "Малиш", на одній стороні упаковки якої  – порада починати прикорм малюка  з 4-місячного віку, з другої – із 6-місячного… Згущене молоко із першосортних вершків: лабораторне  ж дослідження показало, що від молока і вершків у тому продукті – кружало, де лежало!  Фактично ж його "замішано" із рослинних жирів та емульгаторів – хімічної речовини, котра продовжує термін реалізації тієї "згущенки"… "Маккава", у пачечках, теж явно підроблена під натуральну. На перший погляд і не помітиш цього, розповідає директор обласного Центру  з проблем захисту прав споживачів  Світлана Яциленко. "Маккаву", що на виставці неякісних товарів, попросили дослідити лабораторно працівники правоохоронних органів. Вони зняли її з торгівлі в одному із миколаївських супермаркетів.

 

– "Маккава" – фірма відома. Ми і звернулись до неї по консультацію. Отримали  зразок справжньої кави – саме тієї, яку ця компанія і виробляє. Зробили аналіз тієї, що в нас…

 

 Працівники управління розкрили секрет фальсифікації  кави. Опублікувати ж його –  значить допомогти фальсифікаторам  і надалі збувати свою горе-продукцію. Вони радять звертати увагу на колір  кави, що  намальована на пакетику. Насичений, темно-коричневий? Отже, купуйте.

 

 Товари з продовженим терміном реалізації. Товари без інформації. Сфальсифіковані… Забраковані  і зняті з торгових полиць минулого року і в перші місяці цього, 2009-го. У супермаркетах. На ринках, переважно стихійних.  До чого ж багато їх!  Із Донецької області, із Дніпропетровської і Полтавської. Є й свої, місцевого виробництва. На щастя, їх менше.

 

Окреме місце на виставці – так званим сумнівним товарам. Ті, що нині проходять лабораторне дослідження. Цукерки "Білочка" і крупи з Дніпропетровська, хліб і печиво із Одеси… Якщо товар – неякісний, то санкції управління у справах захисту прав споживачів:  п’ятдесят відсотків вартості  партії, у якій виявлять неякісний товар, йде до бюджету. А сам товар  знімається з продажу. Якщо товар – без належної інформації –  штрафна санкція  у 30 відсотків бюджетові, а "німий" товар щезає з торгових поличок.

 

На жаль, повноваження управління на цьому й завершуються. Що далі із забракованим і знятим з торгівлі товаром?

 

Його зобов’язані утилізувати, а документ  про це надати управлінню у справах захисту прав споживачів.

 

Ці документи йому і надають. Перевірити ж, як і де  це відбулось,  і чи відбулося насправді, управління не може – права на це не має. Так що шкідливий товар знову може з’явитися на тому ж прилавку. Навіть при тому, що в Україні, в системі Держспоживстандарту, діє потужна Служба оповіщення. Тобто дані про неякісний товар надсилаються  туди, звідки він надійшов. А вже там, безпосередньо на місці,  відповідні органи достеменно з’ясовують, звідки "ноги ростуть" у того товару.

 

Який же вихід?

 

У довірі  споживача до товару. А разом із тим і до  підприємства-виробника. Навіть незначне зниження довіри може привести до досить суттєвих економічних, та й фінансових наслідків.

 

Європейський Союз  кілька років підряд видає "Білий документ" про безпеку продуктів харчування. Може б,  і нам такий завести? Друкувати ось такий собі список  виробників і їхніх товарів, шкідливих, а то й небезпечних. Тих, зокрема, що містять не просто якісь емульгатори, а пестициди, важкі метали, радіонукліди й інші невидимі  "кілери". З тим, щоб можна було  простежити весь ланцюжок шляху виробництва горе-товару  – від виробника до споживача.

 

Ми не повинні, купуючи щось,  зазирати щоразу в обличчя  ризику! Не можна ж довічно жити за сумнозвісним постулатом – "Спасіння потопаючого – справа рук самого потопаючого!".

 

 На цю просту думку наводить   виставка неякісних товарів. Її організатору – управлінню у справах захисту прав споживачів, яким керує Валерій Да-шевський – і спасибі, і побажання. Такі б виставки  – і частіше б, і  – в маси, в народ, поближче до нас, споживачів! 

 

 Надія БОНДАРЧУК
НА ЗНІМКАХ: (зверху) фрагменти недоброякісної продукції; в лабораторії Миколаївського центру з проблем захисту прав споживачів.
Фото Дмитра ЛАСКІНА

Сообщение:

*

НОВОСТИ