ДАІ: відповідаючи на виклики часу

Конфликт, Новости

  12 Апр , 2012

Напередодні професійного свята «людей із жезлом» – Дня ДАІ МВС України – на запитання редакції відповідає начальник обласного управління Державтоінспекції полковник міліції Геннадій Васильович ПОГОРЄЛОВ.

– Із кожним роком на вулицях наших міст і сіл, на трасах дедалі більшає транспортних засобів. Яким чином Державтоінспекція справляється із покладеними на неї обов’язками, та як долаються об’єктивні труднощі, що заважають безпеці дорожнього руху?

– Дійсно, число транспортних засобів із року в рік збільшується. Для прикладу: за останні п’ять років тільки по нашій області чисельність транспорту зросла із 190-та до 235 тисяч одиниць.
Що ж стосується труднощів, то, на превеликий жаль, сьогодні в Державтоінспекції їх досить багато. Не зупиняючись детально на всіх із них, назву лише найбільш проблемні питання нашої діяльності, а це:

– значна нехватка службового транспорту – при штатній потребі 266 автомобілів, маємо лише 147, при цьому 31 одиниця з їх числа вже підлягає списанню (тобто – використовується менше половини від необхідної кількості);

– протягом останніх років служба проходила декілька етапів реформування, у ході яких здійснювалося скорочення штатної чисельності, тоді як, наприклад, протяжність доріг, які обслуговуються, залишається незмінною, а, відповідно, досить проблемним є питання щодо перекриття маршрутів патрулювання нарядами ДАІ та їх щільність;

– прямим наслідком скорочень штатної чисельності є те, що районні підрозділи ДАІ налічують всього по три співробітники, тож про яку ефективність профілактичних заходів можна вести мову на територіях районів, окремі з яких досить значні за протяжністю доріг і кількістю населених пунктів.

Яким чином долаємо негаразди?

Перш за все, в основу повсякденної діяльності наших підрозділів закладається принцип оперативної передислокації сил і засобів, насамперед – підрозділів ДАІ районної ланки, щоб профілактичними відпрацюваннями охоплювалася максимальна кількість населених пунктів та якомога більша протяжність доріг.

Крім того, надається й практична допомога шляхом виділення додаткових нарядів для відпрацювань територій обслуговування, де спостерігається найбільш складна обстановка з аварійністю – як правило, в райони області направляються наряди взводу супроводження, а в обласному центрі до нагляду за дорожнім рухом залучаються додаткові наряди за рахунок особового складу Управління ДАІ. Щоб така робота була більш ефективною, безпосередньо перед особовим складом ДАІ поставлена вимога щодо проведення додаткових профілактичних бесід із кожним водієм-порушником під час оформлення адміністративних матеріалів за фактами допущених ними порушень ПДР, з одночасним доведенням до відома останніх інформації про стан аварійності та основні причини скоєння ДТП.

При цьому хотів би підкреслити, що на виконання вимог керівництва МВС сьогодні змінено підхід до організації повсякденної діяльності особового складу: основна увага спрямовується не на забезпечення кількісних показників, а на безумовність реагування кожного наряду на грубі порушення ПДР.

– Які основні причини виникнення ДТП? Як підвищити культуру водія? І як протистояти так званим «мажорам» за кермом?

– Що стосується основних причин дорожньо-транспортних пригод, то, як і раніше, найбільшу частку складають автопригоди, допущені через перевищення швидкості руху – питома вага таких ДТП становить майже 26%, а крім того:

– понад 11% – це ДТП, пов’язані з наїздами на пішоходів, які переходили проїзну частину у невстановленому місці;
– по 10% припадає на ДТП, допущені з вини нетверезих водіїв, а також через порушення водіями правил проїзду пішохідних переходів та правил маневрування;
– майже 7% становлять ДТП, пов’язані з порушеннями правил обгону;
– всі інші види порушень, які призводили до скоєння автопригод, становлять менше 5%.

Щодо культури водія, то слід визнати, що в нашій державі, крім МВС, проблемами безпеки дорожнього руху ніхто не займається. Йдеться не тільки про відсутність фінансування відповідних заходів, а й про відсутність системного підходу до вирішення цієї проблеми.

Наприклад, сьогодні маємо вкрай низький рівень навчання всіх учасників дорожнього руху правилам поведінки на дорозі, починаючи ще з дитячого садка й закінчуючи відповідними навчальними закладами, що готують водіїв.

Тобто вплинути на наявні негативні фактори, які відмічаються в забезпеченні безпеки дорожнього руху, у тому числі не без участі так званих «мажорів» за кермом, можливо за активною участю як держави, так і всього нашого суспільства, починаючи зі школи та навіть – сім’ї.

– Одна із вагомих причин виникнення ДТП – незадовільний стан дорожнього покриття. Які пропозиції ДАІ висуває перед відповідними органами виконавчої влади та місцевого самоврядування та як вони виконуються?

– Наразі незадовільний стан дорожнього покриття не є вагомою причиною скоєння дорожньо-транспортних пригод. Так, протягом першого кварталу поточного року на вулично-шляховій мережі Миколаївської області скоєно всього 538 ДТП, з яких лише 16 дорожньо-транспортних пригод виникли за умов незадовільного стану вулиць та доріг, а це 3% від загальної кількості автопригод. Більшість таких ДТП трапляється у зимовий період через слизоту на проїзній частині.

Із метою вжиття заходів стосовно усунення виявлених недоліків, за результатами проведених обстежень місць скоєння ДТП та вулично-шляхової мережі в цілому, Державтоінспекцією відповідна інформація направляється до власників вулиць, доріг та органів місцевого самоврядування, які згідно з Законом України «Про дорожній рух» відповідають за стан вулиць та доріг, з пропозиціями щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, виділення необхідних коштів на належне утримання вулично-шляхової мережі і технічних засобів регулювання дорожнього руху, удосконалення організації дорожнього руху, виконання посадовими особами дорожньо-комунальних організацій Закону України «Про дорожній рух» тощо.

Однак, як ми знаємо, фінансування цієї галузі є недостатнім.

– Як, до речі, вплинули на статистику ДТП нещодавні капітальні ремонти автодоріг Одеса – Мелітополь і Миколаїв – Улянівка?

– Проведення капітального ремонту доріг М-14 «Одеса – Мелітополь – Новоазовськ» та Р-06 «Ульянівка – Миколаїв» покращило комфортність для учасників дорожнього руху та збільшило пропускну спроможність транспорту. Але не можна сказати, що нове покриття суттєво вплинуло на стан аварійності на зазначених автодорогах.

– Яким є технічне забезпечення підрозділів ДАІ?

– На сьогоднішній день автопарк Державтоінспекції налічує 147 транспортних засобів, з яких 89 – патрульні автомобілі. Це дає змогу оперативно відреагувати на правопорушення ПДР, скоєння та розкриття по «гарячих слідах» злочинів.

Також підрозділами ДАІ області під час нагляду за дорожнім рухом використовуються спеціальні технічні засоби, які працюють в автоматичному режимі, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису. Це вимірювач швидкості радіолокаційний відеозаписувальний «ВИЗИР» (12) та лазерний вимірювач швидкості транспортних засобів «TruCAM» (6). Також на озброєнні ДАІ є спеціальні технічні засоби для проведення огляду водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння – алкотестер «ДРАГЕР» (31).

На стаціонарних постах ДПС введена в дію автоматизована система розпізнавання номерних знаків транспортних засобів «Рубіж».

Нещодавно в Державтоінспекції з’явився мобільний діагностичний пункт для перевірки технічного стану колісних транспортних засобів на базі автомобіля «Пежо Боксер». Цей пункт використовується для контролю за технічним станом автобусів, автомобілів, що перевозять небезпечні вантажі, а також транспортних засобів, які стали учасниками ДТП.

Упровадження сучасних комп’ютерних технологій дало можливість скоротити час на отримання украй необхідної інформації, що, у свою чергу, безпосередньо впливає на ефективність роботи.

– Останнім часом на слуху своєрідне протистояння між ДАІ і організацією «Дорожній контроль». Чи допомагає діяльність активістів цієї організації долати недоліки у роботі ДАІ, чи, можливо, вона погіршує й без того не надто високий рейтинг Державтоінспекції?

– На сьогодні боротьба українських автомобілістів за свої законні права і свободи набирає непередбачуваних обертів. У відповідь на кампанію з фото- і відеозйомкою порушень Правил дорожнього руху з боку «цивільних» водіїв, активісти деяких громадських рухів, і просто окремі люди організували «полювання» на порушення з боку самих же інспекторів ДАІ.

Варто зазначити, що в Державтоінспекції Миколаївської області з журналістами та активістами Всеукраїнської газети «Дорожній контроль» немає ніякого протистояння. Навпаки, вони своїми рейдами оприлюднюють ті факти, які до нашого відома іноді не доходять, але подібні функції повинні виконувати професіонали. Однак у випадку негативних інформацій на адресу Державтоінспекції з боку активістів проводяться відповідні перевірки згідно з чинним законодавством. Головне, щоб ніхто один одному не заважав виконувати свої функціональні обов’язки і не провокував своїми діями та поведінкою на негативну реакцію…

– Що Вас як керівника не задовольняє у роботі підлеглих, яким чином підвищується їх професійний та моральний рівень? Скільки останнім часом виявлено хабарників із жезлом?

– Як би добре не була налагоджена робота підлеглих, але завжди є до чого прагнути. Управлінням ДАІ постійно вживаються певні заходи, спрямовані на забезпечення законності в діяльності служби та підвищення професійного рівня особового складу.

Питання стану дисципліни і законності в підрозділах ДАІ області перебуває на особливому контролі. З метою вчасного реагування на профілактику порушень у службовій діяльності, працівниками управління ДАІ у всіх підрозділах ДАІ області проводилися перевірки порядку провадження у справах про адміністративні правопорушення, в ході яких основна увага приділяється дотриманню вимог чинного законодавства з цих питань.

З початку 2012 року за результатами перевірок стосовно начальника одного із районних відділень ДАІ порушено кримінальну справу. Зазначеного працівника безальтернативно було звільнено з органів внутрішніх справ. Матеріали передані до прокуратури.

Крім того, з метою попередження та виявлення фактів хабарництва серед підлеглих, постійно здійснюються негласні перевірки несення служби нарядами ДПС. Так, у ході останньої негласної перевірки був виявлений факт непритягнення водія-порушника до адміністративної відповідальності та отримання інспектором грошової винагороди. За даним фактом були зібрані відповідні матеріали, які передали до прокуратури. Відносно інспектора складено протокол про порушення антикорупційного законодавства, який направлений до суду.

– Наскільки відомо, запровадження так званих Європротоколів не стало популярним при скоєнні незначних ДТП. Можливо, варто нагадати нашим читачам про цю новацію?

– З 19 вересня 2011 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування». Цим Законом запроваджено механізм спрощеного оформлення ДТП з незначними наслідками шляхом складання повідомлення про ДТП (Європротоколу). Також такий механізм оформлення дорожньої пригоди дає змогу розвантажити працівників ДАІ та більше часу приділяти проведенню профілактичної роботи з учасниками дорожнього руху.

Європротокол – спеціальний бланк уніфікованого по всій Європі зразка, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці аварії. В українському законодавстві він визначений як «Повідомлення про ДТП». Це письмове повідомлення на бланку встановленого Моторним (транспортним) страховим бюро України (МТСБУ) зразка, яке надається Страховику водієм транспортного засобу, причетного до дорожньо-транспортної пригоди. У подальшому воно стає підставою для виплати страхового відшкодування потерпілій у ДТП стороні.

Водії транспортних засобів, потрапивши у ДТП, можуть скористатися Європротоколом лише за наявності наступних обставин: учасниками ДТП є лише забезпечені полісом ОСЦВА транспортні засоби, відсутні травмовані (загиблі) люди, водії цих транспортних засобів дійшли згоди щодо обставин скоєння ДТП, у водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів.

Якщо водії скористались Європротоколом шляхом обопільного його оформлення та підписання, то вони: мають право залишити місце ДТП, звільняються від обов’язку інформувати Державтоінспекцію МВС України про настання ДТП, звільняються від адміністративної відповідальності, передбаченої за спричинення ДТП.

Рішення про виклик на місце ДТП працівників ДАІ учасники аварії приймають самостійно. Якщо вони вважають за потрібне оформити ДТП за звичними правилами, то працівники ДАІ не можуть відмовити автовласникам у складанні відповідних документів на місці пригоди.

Якщо ж водії скористались Європротоколом, то вони звільняються від обов’язку інформувати органи Державтоінспекції про скоєння дорожньо-транспортної пригоди. Але, у разі невиконання хоча б однієї з обов’язкових для Європротоколу умов, виклик співробітників ДАІ для оформлення ДТП обов’язковий!

– Що побажаєте колегам, а також усім учасникам дорожнього руху, з приводу професійного свята?

– Працівникам ДАІ хотілося б насамперед побажати терпіння, здоров’я, удачі, родинного благополуччя.
Окремі слова подяки адресую нашим шановним ветеранам. Ваш досвід є неоціненним надбанням Державтоінспекції. Нехай удача супроводжує вас у всіх справах, негаразди обходять стороною ваші родини. А любов і взаєморозуміння будуть надійними і вірними життєвими супутниками!

А кожному учаснику дорожнього руху бажаю щодня виконувати вимоги Правил дорожнього руху заради свого ж здоров’я та врятованого життя, а з інспекторами ДАІ щоб було спілкування тільки лише з позитивного боку, а не за порушення.

– Дякую. Зі святом!

Бесідував Андрій ТЮРІН

Комментарии:

  1. Оксана:

    А глазки-то у Погорелова хитрые-хитрые :)

Сообщение:

*

НОВОСТИ