Зачароване коло освітянських негараздів

У Казанківському районі склалася вкрай тривожна ситуація із фінансуванням галузі освіти. Для того, щоб до кінця року виплачувати заробітну плату педагогам, у районному бюджеті не вистачає 1,6 мільйона гривень. І хоча вчительськаспільнота б’є в усі дзвони, світла в кінці тунелю поки що не видно…

aПро свої біди та негаразди журналісту «РП» розповіли члени трудового колективу Казанківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ст. № 1. Це один із найкращих освітніх закладів району, в якому навчається чотири сотні дітей з районного центру. Та й матеріально-технічна база ЗОШ досить пристойна на загальному тлі. Адже нову будівлю школи здали в експлуатацію зовсім нещодавно, в 2003 році, тож заклад має привабливий, ошатний вигляд – просторі та світлі, гарно обладнані класи, актова і спортивна зали та інші приміщення немов запрошують дітлахів до Країни знань. У цій захоплюючій та цікавій подорожі школярів супроводжують 65 працівників школи, із них 37 – учителі. Із них 22 мають вищу категорію або категорію «старший вчитель». А англійську мову дітям навіть викладає кандидат педагогічних наук, декан факультету Криворізького державного педагогічного університету Галина Борисівна Штельмах.

Про ефективність роботи педагогічного колективу яскраво свідчить такий факт: з останнього випуску 11-х класів школи 97 відсотків учнів вступили до вищих навчальних закладів, із них 95 відсотків – на бюджетну форму навчання. Одне слово, вчителі школи трудяться сумлінно та якісно, отримуючи за свою нелегку та відповідальну працю зовсім не захмарні зарплати.

Але в травні цього року на зборах трудового колективу директор ЗОШ № 1 Ніна Кузюк повідомила підлеглим, що з 1 липня немає змоги виплачувати 20-відсоткову доплату за престижність учительської праці. Цю інформацію збентеженим учителям підтвердив під час зустрічі й голова райради Василь Кузін, пославшись на брак коштів у районному бюджеті.

Та на цьому наступ на трудові права вчительського колективу першої школи, втім, як і інших загальноосвітніх закладів району, не припинився. Згодом в.о. начальника районного відділу освіти Т.В. Соловйова видала наказ № 120 від 11 вересня 2014 року, відповідно до якого директорам шкіл наказано скасувати надбавки за складність та напруженість у роботі, при прийнятті тарифікації провести оптимізацію (читай – скорочення. – А.Т.) штатної чисельності працівників, а також надати працівникам відпустки без збереження заробітної плати БЕЗ ЇХ ЗГОДИ (виділено мною. – А.Т.).

Через різке зменшення фінансування у поточному навчальному році не надається варіативна освіта – не функціонують факультативи, спецкурси. Ба, навіть зменшено кількість годин у початковій школі. І хоча обов’язкова частина навчальної програми поки що виконується, вже зараз можна говорити про те, що казанківські школярі не отримують додаткових знань, необхідних для проходження зовнішнього незалежного оцінювання та подальшої адаптації у вишах. Тобто вони стають менш конкурентоспроможними порівняно зі своїми однолітками з інших регіонів. А відсутність позашкільної освіти неодмінно вплине на рівень гармонійного розвитку особистості та негативно позначиться на статистиці правопорушень серед підлітків.

Бідкаються вчителі й на те, що за власний кошт змушені відвідувати курси підвищення кваліфікації у Миколаєві, а це досить значні витрати – до двох тисяч гривень. Крім того, не оплачується заміщення колег, які захворіли чи перебувають у відпустці. А педагог-організатор з 42-річним стажем Людмила Пєрова із розпачем повідомила, що їй досі не компенсували затрати на операцію та лікування, яке вона проходила ще влітку минулого року. Годі й казати про те, що протягом багатьох років учителі не бачать премій та завше чують відмову, коли звертаються до місцевих органів влади в надії отримати бодай клаптик землі для ведення особистого селянського господарства.

По коментарі я завітав до районного відділу освіти. Тут підтвердили, що саме через недостатність фінансового ресурсу немає змоги підтримувати галузь освіти в нормальному стані, тож доводиться вдаватися до непопулярних кроків як-то скасування стимулюючих виплат і доплат для вчителів та «пропонувати» вчителям йти у відпустки без збереження заробітної плати. «Але якщо у минулі роки, – зауважила в.о. начальника відділу освіти Тетяна Соловйова, – нам компенсували «діру» в бюджеті дотацією з обласного бюджету, то нині, через складну ситуацію в державі, нам не вистачає коштів на виплату заробітної плати вчителям за листопад та грудень». В абсолютних цифрах це – 795 тисяч гривень, а на виплату 20-відсоткової доплати за престижність праці бракує ще 891 тис. грн. Крім того, через подорожчання газу необхідно винайти додатково 439,3 тис. грн.,аби компенсувати різницю в тарифах.

Бажає кращого і парк шкільних автобусів, який налічує 12 транспортних одиниць. Є автобуси, яким виповнилося по 15 років, і через поганий технічний стан вони часто ламаються, а діти – не мають змоги відвідати школу. Зважаючи на те, що протяжність Казанківського району з півночі на південь – майже сто кілометрів, і що багатьох школярів підвозять до навчальних закладів, це – також вельми серйозна проблема. Щоправда, значною мірою у ремонті шкільних автобусів та придбанні пального для них підставляють плече сільські ради та місцеві спонсори.

На захист трудових прав працівників освітньої галузі встала профільна профспілка. Голова ради профспілки працівників освіти Казанківського району Ольга Дьоміна зверталася у різні державні органи та до народних депутатів, але… У Міністерстві освіти і науки України нагадали, що заклади освіти і науки Казанківського району фінансуються з місцевого району.

Викликає принаймні подив, що бюджет району приймався з багатомільйонними «дірами». Тож департаментом фінансів облдержадміністрації у 2014 році було здійснено перевірку рішення районної ради від 29.01.14 № 215/22 «Про районний бюджет Казанківського району на 2014 рік» щодо його відповідності існуючим вимогам бюджетного законодавства. Проведений аналіз показав, що загальна сума недостатності по оплаті праці з нарахуваннями працівникам установ освіти становила 3 мільйони 246 тисяч гривень. Така невтішна ситуація виникла і через надвисокий обсяг витрат на одного учня в малокомплектних школах, і через те, що кількість фактично зайнятих штатних одиниць у загальноосвітніх закладах Казанківського району перевищує штатну чисельність у сільських районах з подібною кількістю учнів. Якщо у Казанківському районі на момент перевірки було 1909 учнів та 580,25 штатної одиниці, то в Березнегуватському районі ці показники становили 1915 і 492,69, у Врадіївському – 1980 і 536,39 відповідно.

Водночас тодішній голова ОДА Микола Романчук у листі до О. Дьоміної повідомив, що у районному бюджеті достатньо ресурсів, щоб забезпечити у повному обсязі видатки на оплату праці освітян.

Чи справді це так? І що думає з приводу цієї проблеми місцева влада Казанківського району? Голова районної ради Василь Кузін вважає, що у всіх бідах освітянської галузі винен формульний підхід при формуванні бюджету, коли бюджетні витрати на утримання загальноосвітніх закладів визначаються, виходячи із кількості учнів у районі. За словами чиновника, у Казанківському районі один із найменших в області показників наповнюваності класів.

– Ще починаючи з радянських часів, з 1965 року, чисельність населення Казанківського району невпинно зменшується, – зазначив В. Кузін. – І якщо ще 10 років тому в районі було 4,5 тисячі школярів, то нині немає і двох тисяч. Тому ще в 2006 році нами було розроблено та прийнято на сесії районної ради програму оптимізації закладів освіти Казанківського району. Звісно, що ця програма не знаходила підтримки ні в батьків дітей, ні у вчителів.

За цей час було «оптимізовано» п’ять шкіл району. Бажаючи отримати згоду громади на закриття сільських шкіл, місцева влада малювала райдужні картини. Мовляв, згортання мережі освітніх закладів дасть змогу дітям із малокомплектних шкіл отримувати більш якісну освіту в інших закладах, а також – стабілізувати фінансове становище галузі. Але, як бачимо, школи закрилися, а проблеми… залишилися. «Зате, – як «похвалився» мені голова районної ради, – якби ми не закрили у минулі роки півдесятка шкіл, нам би зараз не вистачало 5 мільйонів гривень, а так – «усього» 1,8 млн. грн. Це при тому, що на освіту цього року ми спрямували 1,3 млн. грн. вільних залишків».

Голова райради не бачить іншого шляху, як подальше скорочення мережі шкільних закладів. «Але, – водночас дещо парадоксально резюмує В. Кузін, – на селах уже… оптимізовувати немає що. Виходить, що у Казанці потрібно закрити дві школи, але це викличе «революцію». Та навіть це не вирішить проблеми». На думку чиновника, держава має або фінансувати малокомплектні сільські школи, або змінювати бюджетний кодекс щодо фінансування закладів освіти.

Утім, а чи не лукавить Василь Кузін, говорячи про вкрай невигідне географічне становище та демографічний стан Казанківського району? Візьмемо, до прикладу, Братський район. У цьому сільському регіоні у загальноосвітніх закладах навчається 1864 дітини – усього на три школярі менше, ніж на Казанківщині. Проте на теренах Братщини функціонує одразу 21 навчальний заклад – одна гімназія, вісім шкіл І – ІІІ ступенів, 11 ЗОШ – І – ІІ ступенів та одна початкова школа (у Казанківському районі – 15 загальноосвітніх закладів). При цьому – увага, пане Кузін! – протягом останніх років у Братському районі не було закрито жодної школи. Там, попри фінансову скруту, пішли іншим шляхом, адже розуміють: немає школи – можна ставити хрест і на селі. І, між іншим, у Братському районі, де функціонує на шість шкіл більше, немає такого катастрофічного становища із виплатою заробітної плати та стимулюючих доплат і надбавок учителям.

Вирішуються фінансові питання освітянської галузі й у Новоодеському районі. У жовтні цього року педагогічним працівникам району виплачено надбавку за престижність праці у розмірі 20 відсотків. У листопаді плануються виплати на тому ж рівні, і лише у грудні можливо скорочення цієї доплати до рівня 15 відсотків. Різниця, що називається, є більш ніж відчутною.

І таких прикладів достатньо. Справді, у Казанківському районі значними темпами зменшується кількість учнів. Але хто у цьому винний? Хіба чимало сільських родин не залишило рідні домівки через те, що в їхньому районі закрили школу? Відтак через суто арифметичний підхід влади до проблем освіти маємо своєрідний «ланцюжок»: не вистачає коштів – закриваються сільські школи – зменшується кількість учнів – знову не вистачає коштів… і так далі. Хто розірве це замкнене коло? Свого часу у Миколаєві через низьку народжуваність позакривали та повіддавали у приватні руки силу-силенну дитячих садочків. Нині ж, коли дітей побільшало, нагально бракує дошкільних навчальних закладів. Тому до розв’язання будь-якої проблеми слід підходити системно та по-державному, дбаючи про перспективу.

До речі, про освітянські гроші. Як стало відомо редакції, органи правопорядку проводять слідчі дії в рамках кримінального провадження за повідомленнями про надто коштовний ремонт адміністративної будівлі районного відділу освіти. Зацікавилися правоохоронці і надвисокими цінами на продукти харчування, які поставляються до загальноосвітніх закладів Казанківського району. Передчасних висновків не робитимемо – на те є слідство і суд. Але, й справді, викликає подив те, що тендер на постачання м’яса та масла виграв підприємець, який дислокується аж у Баштанському районі. Чи не «вимивалися» через галузь освіти значні бюджетні кошти, що ускладнило і без того непростий фінансовий стан галузі? Відповідь на це зовсім не риторичне запитання мають надати органи слідства і суд.

Що ж до нинішніх бід… Аби «закрити» поточну фінансову «діру», районні керівники звернулися по допомогу до місцевих сільгоспвиробників. На крик «SOS!» уже відгукнувся керівник відомого сільгосппідприємства «НІБУЛОН» Олексій Вадатурський, але він готовий виділити фінансову поміч за принципом «п’ятдесят на п’ятдесят» – половину коштів дає «НІБУЛОН», решту – сільгоспвиробники району. Але ті поки що налаштовані скептично…

Андрій ТЮРІН

Миколаїв – Казанка

Комментарии:

  1. Віталій:

    Люди виїжджають із сіл не тому, що закриваються школи, а тому що нема роботи!

  2. майдан:

    Шановна редакція і пане Тюрін надрукуйте статтю, яку Вам передала ГО “Майдан Баштанщини” на минулому тижні, бо складається враження, що Ви друкуєте по заказу і за гроші як видно по вашим статтям. Ось в тій статті є над чим подумати владі.

  3. бюджетник:

    Это как понимать? Бедненькие Вы наши. Не дают 20% надбавки к заработной плате Казанковским учителям, нету факультативов и спецкурсов для наших детей. Но вы же УЧИТЕЛЯ!!!!!!!! Чему вы учите наших детей? Я за Вас отвечу: “за Всё надо платить”. А Вы у нас не самая низкая категория оплачиваемых людей. А как же бюджетники работают? Нет надбавок, нет премий, а работаем с 8 до 5, а то и позже . И зарплата- минималка…..

  4. Читач:

    Ви вважаєте, що писати статті на суспільно важливі теми, які цікавлять сотні і тисячі людей то є замовлення? Якщо так, то повністю підтримую редакцію. Побільше таких замовних статей! Так тримати, “РП” і Тюрін!!!

  5. Читач:

    Мій попередній коментарій адресован для
    майдан:
    13.11.2014 в 22:23

  6. Наблюдатель:

    Каста неприкосновенных! Все для них, все во благо их! Не важно как учат. Главное чтобы побольше платили, пусть и через не могу. Достало нытье “великих” учителей. Для них идеальный вариант – педагогический коллектив и десять учеников. Что лично они сделали для привлечения учеников в школу? Почему не указали размер заработной платы и величину такой многострадальной 20% доплаты, почему учеников отправляют на репетиторство, если хотят хорошие оценки и многое другое. Все это “крокодильи” слезы. Не нравится – в районный центр занятости. И не надо винить во всем районное руководство. Не такие уж они и святые многострадальцы.

  7. Ксюша:

    В стране идет война всем трудно, но только не учителям котрые перестали быть гордостью и лидерами на селе. Раньше при встрече учителя за метров ему кланялись потому что он заслуживал этого потому что переживал за каждого ребенка был членом каждой семьи. А сейчас сплошное нытье. 100% поступивших у вузы только благодаря тому, что вуз на каждом углу и родительские деньги при поступлении. Учителя утратили лидерство в обществе, утратили связь и ним, не живут бедами своих общин, не живут их жизнью. Где спортивные секции в школах(в СШ №1 на баскетбольной площадке щебень и ни разу не звенел мяч), где вечера в школах, где трудовое и военно-патриотическое воспитание ? И таких где и почему очень много. Когда стране, обществу, громаде трудно – это в первую очередь должны осознавать учителя и подставлять свое плече. Посчитайте, сколько на Казанковщине молодежи с высшим образованием без работы вообще и Вы поймете, что проблемы учителей не самые злободневные и уровень их жизни не самый низкий на селе.

  8. Ольга:

    В.В.Кузину начхать на наших детей. Ему бы самому как нибудь продержаться до пенсии…

  9. Ольге:

    ОЛЬГЕ: При чем тут наши дети к надбавкам учителям?За часы отчитанные получают исправно, а надбавка за особые заслуги- извените!!!Вот когда не будет репититорства- тогда можно и надбавку получать !!!Давайте у УЧИТЕЛЕЙ спросим сколько они отстегнули из своей зарплаты на АТО,привыкли показатели делать руками детей и родителей.Не такие они и бедные- среди бюджетников получают больше всех

  10. Олександр:

    Ситуація в освіті Казанківського району дійсно дуже погана. Немає грошей не тільки на зарплати вчителям,а й на ремонт автобусів та паливо. Часто дітей немає змоги підвезти до школи. Причин цього багато, але велика “заслуга”, в доведені до банкрутства освітянської галузі району, належить бувшому багаторічному керівнику відділу освіти І.А. Онищенко.

  11. Олександра:

    Олександру: Ваш рівень освіти справді доведений до банкрутства. Можливо, ви й “бувший”, але не колишній багаторічний керівник освітянської галузі так винна в систематичному недофінансуванню районної освіти, як ви в початку Великої Вітчизняної війни.

  12. Олександр:

    Якби в Онищенко була професійна честь та людська совість то вона ще б 10 років тому добровільно , пішла у відставку після кровавої аварії в якій загинули учні і не петягувала б розбитий автобус у двір Ощадбанку, поблище до майстерні свого чоловіка, де він “пропав”. Її не злякала ні дитяча кров в салоні,
    ні сльози батьків, загиблих діток. А в самому РайВНО сьогодні сидять переважно бабусі, яким далеко за 60 літ і ніякої конкуренції Інесі не має, тому є час для пліток.

  13. ЛЮСТРАТОР:

    Бюджетнику:Да с 8 до 5. 8.30 начало работы,8.30 – 9.30 кофе, 9.30 – 12, перелаживаем пустые папки с лева на право, 12-13 обед, 13-14 чай, 14-16 перелаживаем пустые папки с права налево, 16-17 скупиться домой в магазине, 17- сплетни
    За что платить надбавки и премии?

  14. ЛЮСТРАТОР:

    Наблюдателю: У таких, как вы и дети такие, которых только к репетитору в изоляции учить, и за деньги репетиторы не всех берут, пусть в интернат идут, там тоже индивидуальный подход, и вы сними!

  15. ЛЮСТРАТОР:

    Ксюше: Да, ниже только у бомжей.Секции – где взять мячи,и площадки в щебенке, в спортзалах с крыш вода, в полу дыры. ВПВ – с пальцев в небо стрелять, учебник “ЗВ” один и на 10 и на 11 кл.. Зачем учителя,”деньги лучший учитель и чем их больше тем ты умнее” и шарошки на каждом углу с которых выходят такие специалисты как вы у которых и дети только у репетиторов в изоляции учатся. Умных включаете, мозгами воняете, а толку.

  16. ЛЮСТРАТОР:

    Чем больше вас, тем больше ваших детей у репетиторов в изоляции учатся. На АТО, как и все, а вы сколько? (1000 лживых слов)

  17. всім:

    З великою повагою ставлюсь до педагогів, в більшості це хороші люди, але, шановні, в країні війна!!! Майте совість! Так, вам нелегко, але ж іншим теж. Подумайте, що багато з вашим учнів не мають грошей на булочку, не гнівіть Бога…

  18. учень школи №1:

    Мій дядько зараз в АТО, розказує як вони живуть, як бідують жителі, як вони останнім діляться з людьми, які їх досі називають бандерівцями, та наші воїни не втрачають людської подоби, співчуття до знедолених. а чому вчите ви нас, наші вчителі?! Що треба відстоювати свої преференції будь-коли, будь-де і будь-якими засобами?! Виходить, що якщо нашим солдатам там холодно, голодно і до того ж стріляють, вони мають організувати профсоюз і йти на Київ з вимогою створити їм належні умови? А вони стоять, вони мерзнуть і вмирають під кулями, бо знають, що як тільки вони полишать свої рубежі, то війна прийде в їхні домівки…СОРОМНО ЗА ВАС…

  19. admin:

    Шановні форумчани! Не опускайтеся до рівня плинтусу! У разі подальшого “обмивання помоями” коментарі до даної статті будуть заблоковані!!!

  20. ******:
  21. дятел:
  22. незнайка:

    Уважаемые учителя детей и взрослых в зош 1 директор кузюк коробит от учительских поборов и несрраведливости. Хорошие оценки получают не за знания. А по толщине родительских кощельков. Это самая корумпированная школа. Пан мельниченко обраьите на это внимание.

  23. Саня:

    незнайка: ерунда, мой ребенок хорошо учится хотя у меня и нет денег, главное ЗНАНИЯ, на шару – за красивые глазки, там никто ничего не поставит! я тоже недавно ее закончил, учителя молодцы! школу знаю не по сплетням :-)

  24. выпускник:

    Кого-то жаба давит,что первая школа самая лучшая!!!вот и наговаривают!

  25. Александр:

    Первая школа была, есть и будет всегда первой , потому что эта традиция передается из поколения в поколения !

  26. зима:

    а почему все такие сейчас честные и выливают грязь на учителей, а что родители делают для того чтобы их дети хорошо учились, вы хотя бы у своих чад уроки проверяете, или лутше по барам слонятся , пить, курить-кто хочет своему ребенку дать лутшее он ищет все пути, оно так было всегда, а то что учителя за свои деньги покупают на уроки всю наочность, тащат из дому ноутбуки на уроки, правильно может в казанковских школах им все выдают но по переферии учителям никто ничего не дает, ремонт сами делают,где купить на школу из своего кармана, а как родителям сдать 5 грн. так уже и ЧП сразу жаловатся в роно такие сякие нехорошие, почему как ваши отпрыски учатся в вузах деньги рекой туда идут и вы молчите, потому что знаете что отчислят, а как школа можно и обосрать…

  27. Афоня:

    Ладно первая школа, да таких школ весь район. Взять хотя бы Николо-Гулаковскую школу,там вообще клан.Мама ЖученкоЛ.М.- директор школы, старший сын-учитель, младший-учитель, невестка- учитель,сестра мужа -посудомойка, сваха-повар, сват- котельщик, зять (муж сестры)-сторож,есть еще и кумовья завхоз,педагог -организатор, полы моют двоюродные сестры. Как учителя выживают в таком скоплении ? А попробуйте что нибудь сказать,сожрут и не подавятся.А какие аферы проворачивались когда делали котельню, сколько вырезано труб,продано плит.А как детей обижает сам директор,нет богатеньких родителей дети ходят с гордо поднятой головой, можна обидеть слабого, ведь что с него возьмеш.Послушать что говорят про школу ,это же страх , аро Жученок ?Раньше школа была в почете у жителей деревни, а теперь, родители забирают детей из школы, потому как уроки в старших класах идут на коридоре -все время играют в тенис; математика,физика читает невестка, так дети говорят ее чаще нет на уроках чем она есть, сидит у мамы в столовой.О еще много можна написать, есть и хорошие учителя, но их работа и успехи не дают покоя бездарям.

Сообщение:

*

НОВОСТИ