Оповіщення населення при виникненні надзвичайних ситуацій

Надзвичайні ситуації виникають з багатьох причин – це і природні катаклізми, техногенні катастрофи, аварії, і соціальні. Останнім часом в Україні виникають надзвичайні ситуації, причиною яких є бойові дії, терористичні акти та диверсії.

При виникненні надзвичайних ситуацій будь-якого походження державні органи виконавчої влади зобов’язані оповістити населення. Головним способом оповіщення населення про небезпеку та шляхи рятування від дії їх вражаючих чинників є передача повідомлень по мережах місцевого дротового радіомовлення (через квартирні радіоточки і зовнішні гучномовці), а також через місцеві радіомовні і телевізійні станції. Підкреслюю особливо – місцеві станції.

Але як дізнатися людині про початок передачі означених повідомлень, якщо немає прямих ознак лиха, що насувається? Тому, в будьяких випадках, для привернення уваги населення перед передачею інформації включаються спеціально встановлені сирени. Для подібних цілей можуть використовуватися також гудки підприємств, сирени пожежних та міліцейських автомобілів, а також інші сигнальні засоби. Сирени включаються, як правило, на 2-3 хвилини.

Запам’ятайте! Сирени і переривисті гудки інших сигнальних засобів означають сигнал цивільного захисту «УВАГА ВСІМ!».

Почувши такий сигнал, кожен громадянин негайно має увімкнути гучномовець, радіоприймач або телевізор і прослухати повідомлення управління (відділу) з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення області (міста обласного підпорядкування або району). Для оповіщення населення в місцях масового скупчення (супермаркети, стадіони, заклади культури, вокзали тощо) встановлюються вуличні гучномовці. Дуже важливо, щоб після отримання сигналів оповіщення громадяни не панікували, не метушилися и не вчиняли імпульсивних вчинків, а уважно вислухали мовне повідомлення. Чому? Через повідомлення до населення доводяться не тільки відомості про надзвичайну ситуацію, що прогнозується, або вже виникла, з визначенням ії класифікації, меж поширення і наслідків, заходів реагування, але і порядок дій, які населення має здійснювати для максимального уникнення впливу небезпечних наслідків надзвичайної ситуації.

Для мовного повідомлення на кожен вид надзвичайних ситуацій органами управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення області заздалегідь підготовлені типові варіанти повідомлень для населення.

Повідомлення передається протягом 5 хвилин після вимкнення звукових сигналів (сирен, гудків.). Наприклад – «Увага! ГРОМАДЯНИ! Повітряна тривога!

Відімкніть електропостачання, газ, нагрівальні прилади, загасіть вогонь у печах. Візьміть засоби індивідуального захисту, документи, запас продуктів і води. Попередьте сусідів. Якнайшвидше дістаньтеся захисної споруди або укрийтеся у складках місцевості. Допоможіть хворим і людям похилого віку. Дотримуйтесь спокою та порядку. Надалі дійте відповідно до вказівок управління (відділу) з питань надзвичайних ситуацій».

Вислухавши повідомлення, кожна людина повинна діяти без паніки і метушні у відповідності з отриманими вказівками. В жодному разі не потрібно «сідати на телефон» та намагатися зателефонувати всім знайомим. Краще повідомте літніх або хворих сусідів по дому, підготуйте дітей, необхідні речі для виконання заходів, які вам запропоновані у повідомленні органу влади.

Підприємства, установи, організації, зокрема навчальні заклади, лікарні, про виникнення надзвичайних ситуацій оповіщаються централізовано. Відповідно до змісту отриманого повідомлення, керівники цих суб’єктів господарювання вводять у дію план реагування та вживають заходів по захисту працівників, дітей, учнів, хворих.

Однак інформування населення не вичерпується повідомленням про випадок надзвичайної ситуації. Органи влади повинні постійно інформувати населення про перебіг подій щодо ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та порядок дій і правила поведінки населення під час цих заходів.

Інформування населення і в цьому випадку здійснюється через місцеві засоби масової інформації, але сирени більше не вмикаються. У повідомленнях про ситуацію та порядок дій, як правило, вказується час наступного планового повідомлення для населення.

Якщо громадянин бажає отримати додаткову інформацію про надзвичайні ситуації та заходи захисту населення та території, він має законне право звернутися до органів влади, в даному випадку до управління (відділу) з питань надзвичайних ситуацій облдержадміністрації, міськвиконкому або райдержадміністрації (сільської ради).

Але, в будь-якому разі, кожен громадянин має знати і пам’ятати, що, крім усього вищезазначеного, при виникненні надзвичайної ситуації він зобов’язаний дотримуватися правил поведінки, безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях, а також до прибуття аварійно-рятувальних підрозділів уживати заходів для рятування постраждалого населення.

М.Д. ЯЩЕНКО, завідувач методичного кабінету НМЦ ЦЗ та БЖД Миколаївської області

Сообщение:

*

НОВОСТИ