Про автодороги Миколаївщини: компетентно і з перших уст

Тема автомобільних доріг є чи не топовою на сторінках ЗМІ та й у суспільстві. Про автошляхи говорять і пересічні водії, і пасажири, і чиновники. Звісна річ, що якість наших автодоріг викликає певне невдоволення з боку їхніх користувачів. Та що заважає галузі динамічно розвиватися, і які перспективи її розвитку? Про це, і не тільки, в інтерв’ю начальника Служби автомобільних доріг у Миколаївській області В.І. БЛОШЕНКА.

– Валерію Івановичу, як Ви оціните поточну ситуацію на автошляхах області?

– Переважна більшість доріг загального користування знаходиться у незадовільному стані. Через недотримання міжремонтних термінів експлуатації дорожнього одягу, що спричинене недостатнім фінансуванням дорожньої галузі та високою інтенсивністю великовагових транспортних засобів, на протяжності понад 900 кілометрів (19%) доріг спостерігається повна втрата несучої здатності дорожнього покриття, пов’язана з низькою міцністю основи, а також невідповідністю міцності дорожніх конструкцій умовам руху транспорту. Понад 550 км (12%) доріг деформовані (колійність, видавлювання та ін.), близько 3 тис. км (62%) не відповідають нормативним показникам по рівності.

Ліквідація ямковості та викришуваності на автодорозі М-14 Одеса – Мелітополь – Новоазовськ (на Таганрог) за допомогою струменевих машин типу Blow-Patcher A4 на базі автомобіля MAN Т6А 18.350.

Дана ситуація зумовлена тим, що переважна більшість автодоріг загального користування Миколаївської області побудовані у післявоєнні роки, а на окремих ділянках реконструйовані у 70-80-ті роки минулого століття за стандартами того часу, тому за масою та навантаженням на вісь не забезпечують рух по них великовагового автотранспорту, кількість якого стрімко зросла протягом останніх років.

– Ви згадали про зменшення фінансового забезпечення галузі, можете конкретизувати?

– Фінансування дорожніх робіт, зокрема експлуатаційного утримання доріг, за рахунок якого підтримується проїзний стан та забезпечується безпека руху, протягом останніх п’яти років знизилось з 89,4 млн. грн. у 2010 році до 67,2 млн. грн. у 2014-му (на 25%). У 2015 році з Державного бюджету на виконання обсягу робіт з експлуатаційного утримання затверджено на рівні 75,8 млн. грн.

Згідно з розрахунком мінімальної потреби у фінансових витратах, проведеним відповідно до Методики визначення обсягу фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг та нормативів витрат, пов’язаних з утриманням автомобільних доріг, затвердженої спільним наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства фінансів України, мінімальна потреба у фінансових витратах для експлуатаційного утримання доріг становить 142 млн. грн. При цьому, відповідно до плану фінансування дорожнього господарства на 2015 рік, показники фінансування обсягу робіт з експлуатаційного утримання складають 75,8 млн. грн., що становить відповідно близько 53% від річної мінімальної потреби.

Проведення ремонтних робіт дорожнього одягу автодороги Р-06 Улянівка – Миколаїв (через Вознесенськ) з площею пошкоджень до 30% із застосуванням асфальтоукладача VEGELE SUPER та комплексу котків HAMM HD.

– Зима була непростою, із значним снігом. Але, здається, її наслідки великою мірою вже вдалося подолати?

– Складні погодні умови, які склалися на території Миколаївської області взимку цього року – сніги, заметілі, ожеледиця, систематичні перепади та коливання температур, призвели до того, що автошляхи Миколаївщини після зимової експлуатації були уражені ямковістю на площі 728 тисяч квадратних метрів, з яких третину складала аварійна ямковість.

Через значні опади та наявну сітку тріщин покриття відбулося перезволоження земляного полотна і втрата ним несучої здатності, як наслідок – поява аварійної ямковості.

З настанням сприятливих погодних умов було розпочато роботи по заміні дорожнього одягу, місцями земляного полотна. Натепер на автошляхах Миколаївської області ліквідовано ямковість на 830-ти кілометрах, або 240 тисячах квадратних метрів.

Начальник Служби автомобільних доріг у Миколаївській області Блошенко Валерій Іванович особисто інспектує хід виконання дорожніх робіт на розвідній частині мостового переходу через р. Південний Буг (а/д М-14 Одеса – Мелітополь – Новоазовськ (на Таганрог).

– Найбільш проблематичні автотраси – це, безперечно, Дніпропетровський і Кіровоградський напрямки. Що вже зроблено на цих ділянках і що планується в цьому році?

– Автомобільні дороги Н-11 Дніпропетровськ – Миколаїв та Н-14 Олександрівка – Кіровоград – Миколаїв у межах Миколаївської області побудовані у 60-80-ті роки минулого століття з конструкцією дорожнього одягу, яка не відповідає сучасним навантаженням по масі, а також на вісь.

Висновком ДП «ДерждорНДІ» у 2014 році щодо експлуатаційного стану існуючого дорожнього покриття на автодорогах Дніпропетровського та Кіровоградського напрямків у межах Миколаївської області встановлені ряд деформацій та руйнувань дорожньої конструкції, які не відповідають вимогам ДСТУ по безпеці дорожнього руху, та встановлені ділянки, які потребують проведення ремонтних робіт з відновлення експлуатаційного стану дорожнього покриття.

Недостатнє фінансування стало причиною недодержання міжремонтних строків поточних та капітальних ремонтів, що в подальшому призвело до утворення цих руйнувань.

Питання проведення реконструкції та капітального ремонту ділянок Дніпропетровського та Кіровоградського напрямків сьогодні стоїть найгостріше, адже дороги вже давно вичерпали свій ресурс. Так, зі 139 кілометрів автомобільної дороги Н-11 Дніпропетровськ – Миколаїв несучу спроможність повністю втратили 36 км, а з 86 кілометрів автомобільної дороги Н-14 Олександрівка – Кіровоград – Миколаїв непридатними для подальшої експлуатації визнані 22 км.

Наразі на зазначених автомобільних дорогах бригади дорожників виконують роботи з усунення деформацій дорожнього покриття. Загальна площа вже ліквідованої ямковості становить майже 70 тисяч м2 із 114 тисяч м2 уражених.

Ці заходи виконують функцію попередження подальшого руйнування дорожнього покриття, а також забезпечують мінімальну проїзну здатність, однак не вирішують проблеми в цілому. Саме тому ми з нетерпінням чекаємо на прийняття відповідної Постанови Кабінету Міністрів України про виділення коштів на проведення ремонтів найбільш уражених ділянок мережі автомобільних доріг.

– Чи будуть відремонтовані менш «жваві» транспортні артерії? Чи будуватимуться нові дороги, чи йдеться тільки про ремонт вже існуючих?

– Роботи з ліквідації ямковості тривають на всій сітці автомобільних доріг області. Так, з початку року на автодорогах територіального значення ліквідовано дефектів покриття на 272 кілометрах, площею майже 44 тисячі квадратних метрів. На дорогах місцевого значення виконано робіт в обсязі понад 30 тисяч квадратних метрів, протяжністю 175 кілометрів.

Переважно виконуються роботи там, де є допомога місцевих громад, адже у зв’язку з украй обмеженим фінансуванням дорожньої галузі було прийнято розпорядження голови Миколаївської облдержадміністрації «Про організацію проведення ремонту покриття доріг загального користування з використанням місцевих ресурсів». На рівні облдержадміністрації проведено низку нарад з підприємствами морегосподарського комплексу та стивідорними компаніями щодо співучасті у ремонті автодоріг області. Керівництво Служби автодоріг веде переговори та співпрацює з місцевими райдержадміністраціями щодо спільної участі у ремонті автодоріг із залученням приватних підприємств та фермерських господарств району, шляхом передачі необхідних матеріалів.

Річним обсягом фінансування не передбачено капітальні видатки, а виділено лише кошти на експлуатаційне утримання, що забезпечує підтримання автодоріг у проїзному стані для безпечного руху транспорту.

– Яким є фінансове становище та матеріальне забезпечення галузі області?

– На фінансування дорожнього господарства у 2015 році в Державному бюджеті передбачено 117,2 млн. грн., що майже вдвічі менше планового обсягу 2014 року (218 млн. грн.). З них на виконання обсягу робіт з експлуатаційного утримання у 2015 році виділено 75,8 млн. грн., на погашення кредиторської заборгованості станом на 1 січня 2015 року – 41,3 млн. грн.

Через неритмічне фінансування існує проблема заборгованості по заробітній платі працівникам дорожньої галузі Миколаївщини за квітень – травень поточного року. Це – основний фактор, який впливає на скорочення чисельності працівників облавтодору та відтік кваліфікованих спеціалістів з галузі. Адже станом на 1 червня поточного року чисельність працівників Миколаївського облавтодору становить 659 чоловік проти 812, котрі працювали рік тому.

Директор ДП «Миколаївський облавтодор»   Золотько А.С. та начальник Служби автомобільних доріг у Миколаївській області Блошенко В.І. (зліва направо) на засіданні постійної комісії обласної ради з питань промислової політики, транспорту, зв’язку та енергетики.

Машинний парк ДП «Миколаївський облавтодор» складається з 534 одиниць дорожньо-будівельних машин, механізмів та спеціального автотранспорту. Для забезпечення належного зимового утримання автодоріг загального користування області використовується 170 одиниць дорожньо-будівельних машин.

При виконані ямкового ремонту доріг Миколаївської області застосовуються сучасні машини для ямкового ремонту: самохідні ДН-011, УЯР-01 та причіпна Schafer-Blow-Patcher TA-D, а також фреза Wirtqen-1000F. Для влаштування поверхневої обробки використовується бітумощебенерозподілювач ДН-008. Якісне тонкошарове покриття виконується комплексом по укладці асфальтобетону, до складу якого входить: асфальтоукладач Foqel SUPER 1603, мотокотки HD-110,HD-110К та VP-2400, автогудронатор АГ-3,5 поливомийна машина ПМ-130.

На балансі ДП «Миколаївський облавтодор» знаходиться 9 одиниць асфальтозмішувальних установок, які за своїми технічними можливостями спроможні випускати асфальтобетон різних типів та марок. Крім того, для випуску бітумної емульсії, як одного з сучасних прогресивних матеріалів, застосованих при виконанні ремонту та відновлення дорожнього полотна, використовується бітумоемульсійна установка КМ-2,5 на виробничій базі філії «Южноукраїнська ДЕД».

Одним із основних заходів з підвищення безпеки руху на автошляхах області є влаштування якісної дорожньої розмітки, для її проведення застосовується машина іноземного виробництва ROAD LAZER, в якої використовується сучасна технологія безповітряного нанесення ліній дорожньої розмітки. Також у філії «Тернівська ДЕД» працює цех з виробництва дорожніх знаків.

Однак, слід зазначити, що більшість механізмів морально застаріла та відпрацювала свій моторесурс. Останніх років п’ять не здійснювалось оновлення техніки за рахунок державного та місцевого бюджетів.

79 відсотків машинногопарку підприємства знаходиться в експлуатації понад 20 років. Термінового капітального ремонту та оновлення потребують 45 відсотків дорожньо-будівельних машин та 35 відсотків автотранспорту, оскільки подальше використання таких машин економічно недоцільне, адже вони потребують значних витрат на проведення капітальних і поточних ремонтів.

На сьогоднішній день, за даними Миколаївського облавтодору, матеріалів для виконання робіт вистачить максимально на 10 днів. Пальне взагалі відсутнє. Лише за рахунок надання спонсорської допомоги філіям ДП «Миколаївський облавтодор» відбувається забезпечення необхідними матеріалами.

– Як виконується розпорядження голови ОДА про залучення місцевих ресурсів при ремонті доріг?

– З метою вирішення проблемних питань, які склалися в дорожній галузі у зв’язку з украй обмеженим фінансуванням, при місцевих райдержадміністраціях були проведені відповідні наради, які мали на меті активно залучати до процесу ремонту доріг місцеві ресурси.

Більше всього спонсорів залучалося для ремонту найбільш проблематичних напрямків – Дніпропетровського та Кіровоградського.

Так, на автодорозі Н-11 Дніпропетровськ – Миколаїв допомога у вигляді бензину та дизпалива надана Казанківським, Баштанським та Жовтневим районами. Новобузьким районом допомога не надавалась узагалі.

Новоодеським, Єланецьким та Жовтневим районами надано дизпаливо для ремонту автодороги Н-14 Олександрівка – Кіровоград – Миколаїв.

Також хочеться подякувати ПП «Експрес», ПП «Анатоліївське», ФОП «Степанюк», ФГ «Добробут», ПП «Куйбишеве», ПП «Вікторія», новосвітлівській сільській громаді, луб’янській сільській громаді, варюшинській сільській громаді, покровській сільській громаді, ТОВ СП «Нібулон», «АГРО-ФЛАГМАН», Галицинівській сільській раді, Жовтневій РДА, Кривоозерській РДА, Софіївському гранітному кар’єру, Миколаївській селищній раді, Казанківській селищній раді, Казанківській РДА, ФГ «Ніва», ПП «Дребат», ПОСП «Веселий кут», фермеру Скляр, Жовтневій спілці сільгоспвиробників, ТОВ «Дункан-Ойл»,  ФГ «Абсолют», ФГ «Колос», ПСП «Агрофірма «Авангард», які виявилися не байдужими та залучилися до спільної участі у ремонті автодоріг свого району шляхом надання автопослуг або передачі необхідних матеріалів. Загалом філіям ДП «Миколаївський облавтодор» надано 14630 літрів дизпалива, 3810 літрів бензину, 7 тонн бітумної емульсії, 995 кубічних метрів щебеню та 30 тонн відсіву.

Взагалі не долучилися до співучасті Очаківський та Первомайський райони.

– Валерію Івановичу, якою Ви бачите допомогу з боку місцевих ради?

– Зважаючи на зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування», місцевим органам влади надається дозвіл на здійснення співфінансування. Служба автодоріг ініціює до розгляду сесій обласної ради питання виділення коштів з місцевого бюджету на ремонт доріг в області, а на рівні районів та селищних рад – виділення коштів за рахунок дорожних зборів та перерозподіл їх у ІІ півріччі.

– Що краще – побудувати за 10 мільйонів гривень за новітніми технологіями один кілометр дороги, чи за ці ж кошти прокласти (за менш прогресивними технологіями) або відремонтувати декілька кілометрів доріг? Як оцінюєте ідею не асфальтувати, а бетонувати дороги?

– Безпека руху – першочергове завдання дорожників. На другий план виходить комфорт, швидкість тощо. Ці два поняття взаємопов’язані, але пріоритетним є забезпечення безпечного руху транспорту. Для безпечного пересування передбачається виконання робіт за рахунок експлуатаційного утримання. Комфортність забезпечується за рахунок капвидатків, яких не передбачено у фінансуванні поточного року.

На початку 2015 року Міністерство інфраструктури виказало свою зацікавленість у вивченні досвіду будування і експлуатації доріг з бетону. Перший пілотний проект планується реалізувати у Миколаївській області.

На перспективу, за допомогою місцевих матеріалів та ресурсів, планується будувати бетонні дороги з метою збільшення довговічності роботи дорожнього покриття та збільшення його вантажної спроможності. Економічні і експлуатаційні переваги полягають у збільшенні терміну експлуатації і, як наслідок, зменшенні витрат на ремонтні роботи.

Екологічні переваги: бетон не містить нафтопродуктів і не забруднює землю під дорожнім полотном і навколо нього, зменшення витрат палива знижує кількість шкідливих викидів у атмосферу.

Однак до ідеї бетонування доріг слід ставитися вибірково та зважено, адже існує складність експлуатаційного утримання такого виду покриття, особливо це стосується будівництва та експлуатації в різних кліматичних зонах.

Основна проблема – температурні шви. Контроль за накладанням цих швів (особливо при нахилах) призводить до того, що бетон може підніматися, бо він розширюється, коли нагрівається. Шов забивається, і бетон піднімається горбком, що впливає на безпеку руху.

– Яким чином Служба використовує надбання науки? Чи робиться перспективний аналіз роботи із залученням експертів?

– На даний час Служба автомобільних доріг у Миколаївській області приділяє особливу увагу впровадженню новітніх технологій, передових методів виробництва і застосування високоміцних сучасних матеріалів у дорожньому господарстві.

Протяжність автомобільних доріг Миколаївської області становить 4,8 тис. км, плюс 257 мостів і шляхопроводів. Це значне господарство, яке потребує постійної уваги.

Головний дорожник області на об’єкті  робіт спілкується з активістами та громадськістю з «Дорожнього контролю» і «Демальянсу».

Для ефективного управління та контролю за станом автомобільних доріг України на базі Служби автомобільних доріг у Миколаївській області розроблено пілотний проект – «Геоінформаційна система автомобільних доріг «Автодор». ГІС – це система, що дозволяє отримувати інформацію про стан доріг точно, вчасно, у повному обсязі і своєчасно робити комп’ютерний аналіз, що допомагає правильно планувати заходи з ремонту, реконструкції та організації безпечного руху.

Для його реалізації було створено інформаційно-аналітичний відділ, основним завданням якого стало обслуговування ГІСу, систематичний збір, оновлення та обробка інформації про стан автомобільних доріг державного значення в спеціалізованій базі даних, аналіз цих даних, а головне – своєчасне реагування на виявлені проблеми.

Для втілення такого проекту в життя інформаційно-аналітичний відділ оснащений сучасним професійним обладнанням – дорожнім патрульним комплексом. Основним призначенням вказаного комплексу є:

1. Відеофіксація стану автомобільної дороги в прямому та зворотному напрямках; стану штучних споруд та інженерно-транспортного обладнання ліворуч та праворуч; стану дорожнього покриття.

2. Зберігання отриманої інформації та контроль фактів усунення виявлених недоліків.

Ходовий дорожній патрульний комплекс включає в себе:

1. Обладнання:

– відеокамера прямого напрямку;

– бокові відеокамери (ліворуч та праворуч);

– аудіогарнітура (датчик подій);

– приймач GPS (вказує точне місцезнаходження та адресну прив’язку);

– акселерометр вертикальної вісі (датчик поштовхів);

– відеокамера зворотного напрямку.

2. Програмне забезпечення:

– синхронізація відео-, аудіозаписів та даних від датчиків;

– пакування та запис інформації на зовнішній запам’ятовуючий пристрій.

Проект перспективний і необхідний для ефективності прийняття рішень при експлуатаційному утриманні автодоріг.

Для прогнозування та покращення умов руху на автомобільних дорогах загального користування області Службою використовуються спеціалізовані програмні комплекси, такі як географічно-інформаційна система управління станом автомобільних доріг (ГІС-УСАД), електронний паспорт дороги (ЕПАД), система управління станом покриття (СУСП), аналітична експертна система управління мостами (АЕСУМ), бази даних обліку та аналізу ДТП з вихідними даними про стан аварійності.

Зазначені програмні комплекси надають об’єктивну і актуальну інформацію про реальний стан мережі з усіма спорудами на ній та окремих доріг для подальшого планування:

– розвитку мережі доріг;

– ремонту та реконструкції окремих доріг;

– поточного ремонту та утримання доріг;

– контролю виконання запланованих робіт;

– вжиття заходів з ліквідації аварійно небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод.

– Яким Ви бачите вирішення проблеми великотоннажного транспорту (60–80 тонн)?

– На законодавчому рівні недопрацьована метода проведення розрахунків за перевезення перенавантажених великовагових транспортних засобів. Також не вирішено питання повноважень органу, який має право контролювати рух великовагового транспорту. Перші кроки для вирішення проблеми великотоннажного транспорту зроблені: закуплені пересувні габаритно-вагові комплекси, функціонують площадки для тимчасового відстою транспорту та відпочинку водіїв, погоджені схеми руху автотранспорту. Однак наразі фактично відсутній будь-який контроль за перевезенням понаднормових вантажів автошляхами області.

Ще більшої гостроти ця проблема набуває з настанням літа, за умови суттєвого підвищення температурного режиму, активного перевезення сільськогосподарської продукції та сировини з родовищ корисних копалин області.

З метою зменшення негативного впливу від руху великовагового автотранспорту на стан дорожнього покриття автомобільних доріг області необхідно вжити наступних заходів:

– влаштування автоматичних пунктів вагового контролю на основних маршрутах руху великовагового автотранспорту, що дозволить усунути людський фактор при проведенні вагового контролю;

– суттєве збільшення штрафів за порушення правил проїзду великовагових транспортних засобів (перевантаження) автомобільними дорогами та спрямування відповідних адміністративних стягнень до місцевих бюджетів з метою їх подальшого використання на потреби дорожнього господарства області, у тому числі здійснення габаритно-вагового контролю;

– введення відповідальності за перевантаження автотранспорту вантажовідправників;

– заборони, у разі виявлення перевантаження, подальшого руху великовагового автомобільного транспорту автодорогами загального користування до приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність до встановлених нормативів.

– Чи варто брати кошти за проїзд автобанами?

– Дорожня галузь відстала у своєму розвитку від розвитку автотранспортної галузі. Щоб урівноважити цей дисбаланс, потрібно нарощувати темпи будівництва, реконструкції та капітальних ремонтів і привести автошляхи до відповідних параметрів та збільшити їх вантажопідйомність. Сьогодні коштів у держави на їх реалізацію недостатньо. Враховуючи досвід передових держав світу, для здійснення інтенсивного розвитку як автотранспортної, так і дорожньої галузі існує оплата за проїзд автобанами. Таким чином забезпечуються комфортні умови пересування, розвиток інфраструктури, обслуговування, сервісу та інше.

Андрій ТЮРІН

Сообщение:

*

НОВОСТИ