Транспортний колапс

Активісти б’ють на сполох, та чиновники і правоохоронці чомусь не поспішають покарати порушників законів.

Наша газета на своїх шпальтах неодноразово порушувала тему пасажирських перевезень та незадовільного функціонування транспортної інфраструктури. Зокрема, ми повідомляли про факти недобросовісної конкуренції з боку автостанцій-клонів, порушення прав пасажирів та інші негаразди у сфері пасажирських автоперевезень. Ішлося й про те, що автопідприємства та «клони» з багатомільйонним оборотом сплачують суцільні копійки до бюджету, фактично працюючи «по-чорному».

На жаль, публікації в обласній газеті не отримали належної реакції з боку компетентних органів. Але, схоже, правоохоронці вирішили проігнорувати й пряме до них звернення, в якому наводилися відомості про можливе скоєння одразу кількох кримінальних злочинів. Принаймні, млява реакція тієї ж міліції наштовхує на думку, що дії «синдикату» можуть прикривати високі чини в погонах…

Отже, наприкінці липня цього року громадська організація «Асоціація працівників транспортної галузі та інфраструктури» звернулася до міліції і податкових органів області із заявою про вчинення злочинів за чотирма статтями Кримінального кодексу України.

На що звернули увагу посадовців громадські активісти, які воліють неухильного дотримання чинного законодавства у сфері пасажирських автоперевезень?

Насамперед, у заяві йдеться про «злагоджені» дії автоперевізника – ТОВ «Миколаїв-Авто» та ТОВ «Південні Автовокзали», яке надає автостанційні послуги на території області, зокрема – обласного центру. Показово, що власники та керівники обох товариств дуже тісно афілійовані між собою, зокрема, засновник одного з підприємств із часткою в статутному капіталі 90% водночас є й засновником другого товариства, володіючи 25-ма відсотками активів.

Для чого це робиться? Представники Асоціації працівників транспортної галузі та інфраструктури дають на це запитання недвозначну відповідь – передусім для того, аби приховати реальні доходи підприємств та, відповідно, уникнути оподаткування.

Це припущення легко проілюструвати за допомогою нескладної арифметики. Так, ТОВ «Миколаїв-Авто» задекларувало дохід у першому кварталі 2015 року в розмірі 799 тисяч 645 гривень. Здавалося б, цілком пристойна сума. Але ж…, судячи з реальних обсягів наданих послуг, оборот підприємства реально має бути в декілька разів, якщо не на порядок, більшим. Адже, згідно з даними Миколаївської облдержадміністрації, зазначене товариство обслуговує 82 маршрути міжміського сполучення, 11 маршрутів у приміській зоні та два маршрути міжобласного сполучення (до Херсона та Одеси). Для обслуговування такої кількості маршрутів підприємство має використовувати принаймні один автобус на маршрут, тобто – 95 транспортних одиниць. І це – без врахування резервного транспорту на випадок поламки.

З урахуванням регулярності маршрутів у 95 відсотків (це – також офіційні дані ОДА), щодня ці автобуси разом долають мінімальну відстань у 14 808 кілометрів. Ураховуючи витрату пального автобусів (16 літрів на 100 км) та мінімальну вартість дизельного пального в першому кварталі 2015 року (20 грн. за 1 літр), шляхом нескладних підрахунків отримуємо суму загальних витрат пального в першому кварталі 2015 року: 14808 км х 0,16 л х 20 грн. х 90 днів = 4262704 гривні. Зважаючи на те, що ніхто собі на збиток працювати не буде, стає очевидним: свої послуги автоперевізник оцінив на суму, яка ніяк не менше озвучених 4,26 мільйона гривень.

Але ж до вартості проїзду, що напряму впливає на дохід підприємства, було включено не лише вартість пального, а й інші витрати – придбання запчастин, ремонт техніки, комунальні платежі та безліч інших платежів. Серед них – і заробітна плата водіїв. Згідно з анкетними даними ТОВ «Миколаїв-Авто», поданих до участі в конкурсі пасажирських автоперевезень, середньооблікова кількість працівників ТОВ «Миколаїв-Авто», що працюють на повну ставку, за період протягом 2014 року з розміром заробітної платні не менше встановленого законодавством мінімуму становить 66 осіб. Якщо помножити цю цифру на розмір мінімальної заробітної плати та врахувати обов’язкові податки і збори, то до статті витрат варто додати ще 380,46 тис. грн.

Отже, навіть якщо брати до уваги лише такі статті витрат, як пальне та зарплата водіям, то виходить щонайменше 4,6 мільйона гривень за квартал. І при цьому ТОВ «Миколаїв-Авто» декларує дохід усього в якихось жалюгідних 800 тис. грн.!Зрозуміло, що інші обігові кошти брутально й безсоромно ховаються «в тіні». А відтак – недоотримують коштів на своє утримання та розвиток заклади охорони здоров’я, освіти, соціального захисту, ті ж дороги, на якість яких у тому числі скаржаться й самі керівники автотранспортних підприємств.

Кримінальний кодекс недвозначно трактує такі дії за ч. 3 статті 212 – ухиляння від сплати податків в особливо великому розмірі. А податківці мали б відповісти й на таке запитання: чому при таких великих обсягах до товариства «Миколаїв-Авто» не застосовується подвійний розмір ставки єдиного податку?

Напевно, кожен мешканець чи гість Миколаївщини, котрий користується послугами автостанцій ТОВ «Південні Автовокзали», безпомилково назве причину такої величезної розбіжності між «дебетом та кредитом». Як правило, отримавши гроші від пасажира, касир не видасть йому жодного проїзного документа.

– Вряди-годи, коли квиток пасажиру все ж видадуть, – зауважують громадські активісти, – мало хто здогадується, що касові апарати є неврахованими, відтак отримані за проїзд гроші не відображаються в повному обсязі в бухгалтерському та податковому обліках. Таким чином, ТОВ «Південні Автовокзали» було створено виключно з метою прикриття незаконної діяльності ТОВ «Миколаїв-Авто», чим заподіюється велика матеріальна шкода державі. Такі дії Кримінальним кодексом України кваліфікуються як фіктивне підприємництво – ч. 2 ст. 205 КК України.

Представники Асоціації працівників транспортної галузі та інфраструктури акцентують увагу й на інших очевидних порушеннях. Зокрема, за їхніми твердженнями, ТОВ «Південні Автовокзали» здійснює свою діяльність без законних на те підстав, підробивши документи, необхідні для атестації автостанції. І справді, яким дивом це товариство пройшло атестацію, якщо має цілий «букет» невідповідності існуючим нормативам – це і відсутність необхідної кількості кас для продажу квитків, і відсутність майданчика для відстою автобусів. Не побачите Ви на автостанціях-клонах ані камери для схову багажу, ані туалету, ані довідкової служби. Але ж, відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт», невідповідність автостанції переліченим вимогам позбавляє її права на надання передбачених автостанційних послуг.

Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, їх збут, використання підроблених документів кваліфікується за статтею 358 Кримінального кодексу України.

І, зрештою: яким чином при наявності 96 маршрутів підприємство має у своєму штаті лише 66 працівників? Чи не підпадає така «партизанщина» під дію ще однієї статті КК – ст. 172 «Грубе порушення законодавства про працю»?

Ось такі серйозні аргументи озвучили в заяві до правоохоронних та податкових органів члени Асоціації працівників транспортної галузі та інфраструктури. Та поки що конкретної по суті порушених проблем відповіді так і не дочекалися.

Так, Слідче управління фінансових розслідувань Головного управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області спрямувало заяву активістів до Слідчого управління обласного УМВС. Водночас податківці побідкалися, що згідно зі змінами в чинному законодавстві вони не можуть перевірити ТОВ «Миколаїв-Авто» і ТОВ «Південні Автовокзали», адже мають бути вагомі підстави для перевірок підприємств з обсягом доходу до 20 мільйонів на рік – або дозвіл Кабінету Міністрів, або рішення суду, або ж заявка самого суб’єкта господарювання. Дивно, але хіба сумнозвісні ТОВ мають менші обороти, адже наведені вище підрахунки проводилися лише за мінімальними «параметрами»? Цілком очевидно, що реальний оборот таких підприємств може сягати кількох десятків мільйонів гривень.

Щодо доблесних міліціянтів, то з Ленінського райвідділу міліції м. Миколаєва бадьоро відрапортували: за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 статті 172 КК України, відносно незаконної діяльності автостанції «Південна» раніше вже вносилися дані до Єдиного реєстру досудового розслідування. І, як підтверджує своїм підписом від 1 серпня 2015 року начальник Ленінського РВ ММУ УМВС підполковник міліції О.О. Гринчук, ознак складу кримінального правопорушення при цьому не виявлено, відтак кримінальне провадження «благополучно» закрили. Щодо можливих кримінальних порушень за іншими статтями КК, то поки що із міліції – ані пари з вуст. Готують «правдоподібну» відписку чи просто елементарно затягують час?..

До речі, представників Асоціації працівників транспортної галузі та інфраструктури таке ставлення державних посадовців до виконання своїх повноважень аж ніяк не влаштовує, тож відповідне звернення про бездіяльність відповідних органів уже направлено до прокуратури області. Може, лише працівникам прокуратури до снаги зрушити з місця застарілу проблему та навести лад у сфері автотранспортних перевезень, а також вдарити по руках порушникам чинного законодавства? Інакше – бюджет і надалі щороку втрачатиме мільйони гривень, а пасажири будуть позбавлені елементарних прав.

Андрій ТЮРІН

Сообщение:

*

НОВОСТИ