І знову – у 12-й клас?

Українська держава йде шляхом реформ. Зміни відбуваються в усіх сферах нашого життя. І освітня галузь – не виняток. До чого слід підготуватися батькам та учням, розповідає начальник департаменту освіти, науки та молоді облдержадміністрації Алла Веліховська.

– Розпочався новий навчальний рік. Які завдання поставлені перед директорами шкіл, ректорами ВНЗ та вчителями?

– Основне – це забезпечення  освітнього процесу, відповідно до тих вимог, які висуває нам суспільство. Педагогам необхідно пам’ятати, що діти, які сьогодні прийшли до навчального закладу, керуватимуть нашою державою через 10-20 років. Діти – це наше майбутнє. Тож надзвичайно важливо, щоб ми забезпечили кожному учневі його законне право  на доступ до якісної, сучасної  освіти.

– Які нововведення очікують на школярів?

– Із цього року за новими програмами навчатимуться учні 4-х та 7-х класів. Для інших –змін не заплановано, оскільки новий закон «Про освіту» планується винести на розгляд у вересні, потім упродовж двох років відбуватиметься  його впровадження. Скоріше за все, діти, які йтимуть до школи у 2017 році, навчатимуться вже не 11, а 12 років. Тобто у нас є час, щоб підготуватися до нової програми навчання, привести стандарти освіти до європейських. Тоді випускники наших шкіл матимуть можливість вступати до вузів у Європі.

Також новим законом передбачено зміни ступенів освіти: перші п’ять років навчання – початкова школа, наступні чотири – середня і три останні – профільна освіта. При цьому учні початкової школи обов’язково навчатимуться у своєму рідному селі чи місті.

Окрім того, батьки отримають право переводити учнів початкової школи на домашнє навчання. Вони зможуть обирати: чи запросити до своєї дитини вчителів і репетиторів, чи навчати її самостійно.  Головне, щоб після закінчення такого навчання учень опанував усі необхідні знання. Держава, у свою чергу, компенсуватиме батькам частину коштів з освітньої субвенції. Аналогічний принцип діятиме в тому випадку, коли батьки захочуть віддати дитину до приватної школи. Тоді держава заплатить за її навчання частину коштів.

– Чому цього року виникла проблема з підручниками для 4-х і 7-х класів?

– Відбувається поступове оновлення та розвантаження шкільної програми. Для цього було розпочато друк нових підручників. Та я хочу заспокоїти всіх батьків: по-перше, підручники для дітей усіх інших класів є в достатній кількості, тому школярі будуть забезпечені ними безкоштовно; по-друге, для учнів 4-х і 7-х класів у шкільних бібліотеках є навчальні матеріали попередніх видань, якими також можна користуватися.

Слід зауважити, що у 2015 році Кабінет Міністрів України виділив 180 млн. грн. (практично 50% від необхідної суми) на друк підручників для 4-х і 7-х класів. Залишок необхідних коштів виділять органи місцевого самоврядування.

Часто батьки запитують: чи потрібно купувати додаткові підручники, окрім тих, які є в шкільній бібліотеці? Сьогодні кожен учитель має право обирати власну методику викладання та той підручник, за яким він вестиме уроки. Якщо він зможе переконати батьків, що запропонований ним підручник кращий, аніж той, що є в бібліотеці, звичайно, їм доведеться купувати навчальний матеріал за власні кошти. Проте батьки мають повне право відмовитися, і тоді ніхто не змусить їх витрачатися.

– На Миколаївщині активними темпами впроваджується реформа децентралізації. Чи зазнає змін система шкільної освіти?

– У першу чергу буде проведено оптимізацію навчальних закладів Миколаївської області. Ми плануємо поступово зменшити кількість малокомплектних шкіл. Сьогодні у нас налічується 497 класів, у яких навчаються не більше п’яти учнів. Тільки уявіть: на утримання однієї такої дитини витрачається удвічі, а то й утричі більше грошей. До того ж зазвичай у малокомплектних школах викладають учителі, які не мають фахової освіти з відповідного предмета. Через дефіцит кадрів їм доводиться вести одразу по кілька шкільних дисциплін. То ж про яку якість освіти можна говорити?

Ще одна проблема – утримання будівель, у яких розміщуються малокомплектні класи. Як тільки запрацює принцип «гроші йдуть за дитиною», на навчання кожного учня держава виділятиме певну суму, тобто освітню субвенцію. Якщо цих коштів не вистачатиме на утримання малокомплектних класів, громада повинна буде вирішити – залишити школу, відшукавши необхідну суму на її дофінансування, чи закрити.

І ще: діти, які здобувають освіту в малокомплектних класах, зазвичай позбавлені можливості відвідувати Інтернет-клас, брати участь у шкільних змаганнях, їздити на екскурсії. Тому я раджу батькам сто разів подумати, як буде краще їхній дитині.

Зараз процес оптимізації мережі освітніх закладів призупинено, адже не всі школи забезпечені транспортом для підвозу дітей, і в багатьох районах відсутні нормальні дороги. Тому після проведення децентралізації рішення про закриття тієї чи іншої школи будуть прийматися на рівні місцевої громади.

– Алло Борисівно, чи правда, що в області стане менше дитячих садочків?

– Ні в якому разі. Сьогодні не йдеться про ліквідацію чи зменшення кількості дошкільних закладів освіти. Навпаки, за останні роки кількість дітей значно збільшилася, особливо тих, яким виповнилося 3-4 роки. Приблизно сім тисяч малюків знаходяться в  дитсадках поза нормою. Тому у 2014 році було додатково відкрито п’ять дошкільних закладів, цього року введено в експлуатацію ще два дитячих садочки, додатково створено 85 груп.

Якщо якийсь дитячий садочок у свій час припинив існування і зараз приміщення використовується не за призначенням, його необхідно перепрофілювати і все ж відкрити там дошкільний заклад.

– Сьогодні спостерігається дефіцит учителів?

– Забагато вчителів працює в Миколаєві, бо більшість молодих освітян після закінчення вишу намагаються залишитися в місті. Та, як правило, в обласному центрі спостерігається дефіцит учителів хімії, географії.

А ось у районах кваліфікованих спеціалістів не вистачає. Якщо випускник вирішив продовжити навчання за межами свого села, може, краще було б зробити йому цільове направлення, щоб після закінчення вищого навчального закладу кваліфікований педагог повернувся працювати в рідну школу?

Сьогодні жодного випускника педагогічного ВНЗ не направлено на роботу до сільської школи. Хоча держава заохочує молодих спеціалістів, які їдуть працювати в село. Як і раніше, їм виплачуються так звані «підйомні» (за умови укладення договору з керівником школи на три роки). Всі ми розуміємо: якщо студент навчався на бюджеті, на нього були витрачені певні кошти. Тому після закінчення вишу молодий спеціаліст має «борг» перед державою, який треба відшкодувати.

– Що Ви, як новий керівник департаменту освіти, науки та молоді, плануєте змінити в освітній галузі Миколаївщини?

– Я хочу, щоб кожен учитель особливу увагу приділяв вихованню патріотизму у дітей. Для цього започатковано багато цікавих проектів: наприклад, «Ланцюг поколінь», коли діти фіксують на відео свідчення ветеранів, дітей війни і публікують їх на каналі YouTube, акція «Україна-єдина». У вересні стартували акція «Допоможи другу-переселенцю» і новий проект «Розкажи світу про Миколаївщину», в рамках якого кожна дитина, котра знає історію та традиції свого населеного пункту, може створити відеопослання. Окрім того, діти із задоволенням збирають пожертвування бійцям АТО, малюють для них картини та створюють обереги, прикрашені національною символікою.

Стосовно змін… Безперечно, вони потрібні. Сьогоднішнє покоління дітей – абсолютно нове. Вони народилися після інформаційної революції, тому засвоюють знання інакше. Вже в ранньому віці малюки вміють користуватися планшетом чи комп’ютером, а це означає, що вони сприймають інформацію не через слова, а через візуальні канали.

Тому необхідно кардинально змінювати підхід до викладання шкільних предметів. Учителі мають постійно поповнювати свій багаж знань та умінь, щоб завжди йти в ногу з часом. Освітній процес має бути активним, із використанням сучасних методів, інакше дитина швидко втратить інтерес. Педагогам не слід забувати: від того, як ми сьогодні навчимо наших дітей, залежить, як ми будемо жити в  майбутньому.

– Дякую за інтерв’ю.

Бесіду вела Анна НІКУЛІНА 

Комментарии:

  1. Валентин:

    До теми громадського здоровя.вчора на Черкаському теле Рось 20хвилин розробник нової лікувальної кухонної солі розповідав.вони 30% в кухонній солі замінили на калійну сіль.це корисно хворим на серцеві хвороби і знижує трохи артеріальний тиск.Українці їдять солі в 2-3 рази більше норми,що скорочує тривалість життя,як говорить гол терапевт України.розробили і сіль як в Фінляндії з добавкою мікроелемента Селена,який дає антитоксичний і легкий протионкологічний ефект.в Фінляндії ще в 90-х печуть хліб з селеном що знизило на 10% онко,писали в неті.В Данії і Германії добавляють йод чи морську капусту в деякі сорти хліба,це підвищує інтелект дітей.в Санкт-Петербурзі є фабрика яєць з йодом,так і називаються-інтелектуальні яйця.

Сообщение:

*

НОВОСТИ