Про конкурс і конкуренцію на ринку пасажирських автоперевезень

26 листопада відбувся конкурс на перевезення пасажирів на міжміських внутрішньообласних та приміських автобусних маршрутах загального користування. Конкурсна комісія, очолювана начальником управління інфраструктури облдержадміністрації Едуардом Волошиновичем, на основі поданих перевізниками заявок та з урахуванням бальної системи визначала переможців на обслуговування ста міжміських та 12-ти приміських автобусних маршрутів.

У конкурсі взяли участь 16 фірмперевізників, котрі представили свої пропозиції на заявлені маршрути. Серед претендентів – як відомі на ринку автоперевезень фірми «Алан-Авто», ПП «Гаджиєв» та «Оріон-Авто», так і зовсім не відомі широкому загалу «гравці». Звісно ж, головна боротьба за маршрути, поготів – найбільш прибуткові напрямки, точилася між «акулами» бізнесу автоперевезень. Із року в рік ці великі автотранспортні підприємства переграють менш удачливих конкурентів, залишаючи їм з «барського столу» суцільні крихти у вигляді найменш привабливих напрямків у віддалені райони та села.

Власне, варто було очікувати подібного розвитку подій і цього разу. Щойно голова конкурсного комітету оголосив про початок роботи, як керівник приватного підприємства Фазіль Гаджиєв попросив членів комітету врахувати той факт, що 16 жовтня 2014 року мала місце дорожньо-транспортна пригода з потерпілим за участю водія «Оріон-Авто», відтак, на його думку, із підприємства мають бути зняті 14 балів.

Зі свого боку, представник ТДВ «Оріон-Авто» попросив не знімати дорогоцінні бали, аргументувавши свою позицію тим, що особа може вважатися винною лише за рішенням суду, який винесе обвинувальний вирок. Мовляв, справа наразі розглядається в суді, як вирішить Феміда – так і буде.

Однак представник ПП «Гаджиєв» із цим категорично не погодився:

– Підприємство «Оріо-Авто» свого часу зверталося в Адміністративний суд міста Києва, де оскаржувало зняття 14 балів. Але суд прийняв рішення про те, що конкурсним комітетом справедливо знято з «Оріон-Авто» 14 балів за скоєне ДТП. Підтримали правомірність цього рішення і в Апеляційному суді Києва.

Тож спірне питання було винесено на закрите (так велить закон) засідання конкурсного комітету. У підсумку більшістю голосів члени комітету вирішили не знімати 14 балів із підприємства, водій якого допустив дорожньо-транспортну пригоду з потерпілим.

Крім перевізників, свою позицію з тих чи інших питань висловили й представники місцевої влади. Так, Коларівський сільський голова Жовтневого району Наталія Павловська повідомила, що їй подобається, як обслуговуються одні маршрути, і негативно висловилася на адресу іншого перевізника – мовляв, і в салонах брудно, і з перевезенням пільгової категорії населення не все гаразд.

А голова Новоодеської райдержадміністрації Євгеній Вербін побідкався на те, що перевізник – ПП «Гаджиєв» узагалі півроку не обслуговує належний йому маршрут Миколаїв – Новошмідтівка. «Спочатку перевізник трохи поїздив, – сказав Є. Вербін, – і зупинив свою роботу. Тож наші люди залишилися без транспортного сполучення з обласним центром. Виходить, сьогодні ви тут зібралися, поділили «красиві» маршрути. А хто буде обслуговувати Новошмідтівку?». Керівник райдержадміністрації висловився на користь місцевого перевізника – ТДВ «Автомобіліст», який сумлінно виконує свої обов’язки й готов обслуговувати зазначений напрямок.

Водночас Фазиль Гаджиєв зазначає, що готовий обслуговувати маршрут до Новошмідтівки, але за умови, якщо звідси приберуть «рейдерів», які нелегально здійснюють пасажирські перевезення. Причому, за достовірними даними, автобуси вирушають з автовокзалів-клонів, котрі належать… одному з перевізників.

Здавалося, думку місцевої влади варто було б врахувати при визначенні переможців на обслуговування тих чи інших маршрутів. Проте, як зауважив голова конкурсного комітету, начальник управління інфраструктури облдержадміністрації Едуард Волошинович, відповідно до чинного законодавства переможців конкурсу визначають за бальною системою, а думка громадськості та представників влади враховується лише за рівної кількості балів у претендентів на маршрути. Ця система визначення переможців, як додав Е. Волошинович, враховує і кількість транспортних засобів на балансі автопідприємства, і наявність бази, обслуговуючого персоналу тощо.

Зрештою, після відкриття конвертів із заявками та обговорення порядку визначення переможців конкурсний комітет на закритому засіданні визначив переможців, котрі відтепер надаватимуть автотранспортні послуги на тому чи іншому маршруті. Враженнями від роботи ми попросили поділитися одного із членів конкурсного комітету, експерта громадської організації «Асоціація транспортної галузі та інфраструктури» Ігоря Житінського.

– Одразу ж відзначу намагання облдержадміністрації навести лад на ринку пасажирських автоперевезень, – зазначив експерт Асоціації. – Адже дотепер конкурсний комітет був закритою структурою, вирішуючи питання у вузькому колі зацікавлених осіб на користь одних і тих же перевізників. І саме через використання службового становища колишнім керівництвом обласного транспортного управління на ринку автомобільних міжміських і приміських перевезень з’явився монопольний гравець. І це згубно позначилося на діяльності дрібних і середніх перевізників, зменшило конкуренцію на ринку.

– Яким чином було вирішено питання про зняття балів з підприємства «Оріон-Авто»?

– Це підприємство, безумовно, мало бути покараним за здійснення дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок чого загинула людина. На жаль, у нас перевізник, допустивши грубе порушення, починає шукати якісь шпаринки у законодавстві, аби уникнути відповідальності. Але ж законом чітко зазначено: достовірну інформацію про ДТП за участю перевізників надають два державні органи – Державтоінспекція і Укртрансінспекція. Але якщо у лютому цього року на аналогічний конкурс Укртрансінспекція подала дані про цю ДТП, то тепер, із незрозумілих причин, – не зробила цього. Таким чином, фактично іде підгравання одному з перевізників. Водночас не менше обурює те, що більшістю голосів члени конкурсного комітету не врахували норму закону та проголосували за не зняття штрафних балів із підприємства, котре здійснило ДТП. Проти такого рішення висловилися лише голова комітету і я.

– Далеко не всі маршрути користуються попитом з боку перевізників, чи не так?

– Справді, маєте рацію. Великі гравці ринку зосередили свою увагу на найбільш інтенсивних напрямках, натомість на близько сорок маршрутів узагалі не надійшло жодної заявки. Завдяки більш прискіпливому підходу членів конкурсного комітету до вивчення можливостей автопідприємств виявилося, що у них елементарно не вистачає автобусів, аби «перекрити» всі маршрути. Тож вони були змушені зосередити всі транспортні засоби на найприбутковіших напрямках. Звичайно, зарадити могли власники малого та середнього бізнесу, але в них не вистачає балів для того, щоб виграти маршрут…

Тож наша Асоціація транспортної галузі та інфраструктури сподівається, що облдержадміністрація не зупиниться на півшляху та наведе лад на ринку пасажирських автоперевезень. Монополізму великих перевізників треба покласти край, натомість запалити зелене світло перед дрібнішими учасниками ринку, котрі мають намір чесно та якісно працювати.

– І все ж, як домогтися того, аби перевізники не ігнорували невигідні для них маршрути?

– Дуже просто. Для цього на конкурс слід виносити не окремі маршрути, а пакети: наприклад, разом із прибутковим напрямком виставляти не дуже вигідний, соціальний маршрут. І у разі, якщо перевізник відмовляється від одного з рейсів, у нього забирається весь пакет.

Будемо сподіватися, що нинішній конкурс, хоч і проведений з деякими зауваженнями з боку учасників, але стане важливим кроком на шляху наведення ладу на ринку пасажирських автоперевезень.

Андрій ТЮРІН

Сообщение:

*

НОВОСТИ