Навіть фури не пройдуть: Розбиті вщент миколаївські дороги місцеві жителі самотужки рятують від повного знищення

Прийнята в Україні класифікація доріг на території Миколаївщини не діє. Це стосується і доріг категорії «М» (міжнародна), і «Н» (національна), і «Р» (регіональна). Усі вони однакові, бо, по суті, доріг немає. Їх би всі разом краще позначити за двома параметрами – «більш-менш проїзна» і «взагалі непроїзна». Інших доріг в області не існує. Хіба що збереглися напрямки, орієнтири та варіант «ланами». Так і їдуть.

Йдеться насамперед про проблемну дорогу Н-11 Миколаїв – Дніпропетровськ, що має національне значення. Начебто стратегічна та значуща. Але розбита вщент. За результатами дорожніх випробувань, які провели українські журналісти, траса Н-11 визнана найгіршою дорогою в Україні.

Водії дивуються. Кажуть, навіщо встановлювати дорожні знаки, що обмежують швидкість? Заборона їхати понад 60 кілометрів на годину виглядає як знущання та жарт, адже на тих жахливих ділянках не вдається переміщатися зі швидкістю навіть 20 кілометрів. Адже на дорозі навіть не ями – нори від 40 сантиметрів до одного метра завглибшки.

Нори на трасі утворювалися роками. Навіть так званий ямковий ремонт не проводили років 30, не намагалися цього робити й останнім часом. Для повного відновлення автомобільної дороги Н-11 необхідно, за попередніми підрахунками, 4,2 мільярда гривень. Звісно, таких коштів немає.

– Три роки поспіль грошей ні на експлуатацію, ні на поточний ремонт дороги Н-11 не надавали, – зазначає депутат Миколаївської обласної ради від Новобузького району Олександр Бондар. – Була обіцянка голови Миколаївської облдержадміністрації ще в жовтні торік: начебто мали надати 52 мільйони на ремонт на території Новобузького, Казанківського та Баштанського районів. Але невиконані обіцянки спричинили громадські протести.

У січні-лютому цього року жителі Новобузького району проводили консультації стосовно того, що робити, аби звернути увагу на проблему дороги. Було ухвалено рішення про проведення безстрокової акції з 25 лютого, яка триватиме доти, доки реально не розпочнуть ремонт. Мітингувальники встановили два блокпости, загородили проїзд бетонними конструкціями і в перші дні палили шини.

Територією Новобузького району через громадський протест припинено рух великовантажного транспорту, що йде з інших областей чи районів. Транспорт перевізників Новобузького району пропускають, але з ними проведено бесіду про те, що вантаж не має перевищувати 30 тонн. Нині ці умови виконують. Траса хоч і в незадовільному стані, але ми змогли за цей час її хоч так зберегти.

Основні вимоги мітингувальників до обласної влади такі: надати офіційний документ, в якому прописано спрямування коштів на ремонт; встановити вагові комплекси на трасі; поінформувати учасників акції про план ремонтних робіт, проектну та будівельну організації; негайно розпочати перші ремонтні роботи.

Зняти навантаження

Днями в Миколаєві відбулася сесія обласної ради, яку вже назвали «дорожньою». Обговорювали стан доріг, шляхи виходу з кризи та програму розвитку доріг. Звісно, питання викликало палку дискусію, тож заслухали всіх, хто дотичний до стану доріг, – представників Служби автомобільних доріг, Укртрансінспекції, поліції, керівників портів та терміналів.

Начальник адміністрації Миколаївського морського порту Олександр Попов зауважив, що «понад 40 відсотків перевізників, які везуть вантажі в порти Миколаєва, порушують норми вагового навантаження на дороги області. З 2006-го до 2012 року кількість вантажних автомобілів з повною вагою більш ніж 3,5 тонни зросла у 2,4 разу. 20% від загальної кількості ваги товаропотоку перевозять транспортні засоби повною вагою понад 12 тонн. При цьому лише 26% доріг Миколаївської області здатні витримувати великовантажні фури». Олександр Попов переконаний, що для розв’язання проблеми з перевезенням вантажів у Миколаївській області необхідно встановити єдині правила для всіх суб’єктів господарської діяльності, як для перевізників, так і для вантажовідправників та вантажоодержувачів.

Заступник начальника Головного управління Національної поліції в Миколаївській області Валерій Коба вважає, що проблеми слід розв’язувати в комплексі. Так, на його думку, треба внести зміни до законодавства. Наприклад, заборонити ввезення до країни вантажівок-«секонд-хенд». Також слід встановити відповідальність водіїв, які відмовляються йти на ваговий комплекс. І дозволити патрульним поліцейським, що на службі виключно в межах обласного центру, працювати на вагових комплексах, які розташовані поза містом.

Лише з другої спроби депутати таки ухвалили «Програму розвитку автомобільних доріг загального користування Миколаївської області на 2016–2018 роки». Начальник управління інфраструктури Едуард Волошинович зазначив, що це дасть змогу в рамках співфінансування направляти кошти на ремонт доріг державного значення з місцевих бюджетів. Крім того, залучати як кошти держбюджету, так і кредитні.

У програмі зазначено, що мережа автомобільних доріг загального користування Миколаївської області становить 4797 км, з яких тверде покриття має 99,6%. Мережа доріг загального користування, яку здебільшого було сформовано в 1970–1990 роках минулого століття, не забезпечує безпеку руху автотранспорту з наявним навантаженням на вісь. Недотримання міжремонтних термінів експлуатації призвело до того, що понад 900 км (19%) доріг загального користування повністю втратили несучу здатність, понад 550 км (12%) доріг деформовано, 62% не відповідають нормативним показникам рівності.

Програму розроблено на три роки. Документ передбачає співфінансування з декількох джерел фінансування. Так, з держбюджету – понад 1,5 мільярда гривень, з обласного бюджету – 157 мільйонів гривень, з місцевих бюджетів –156 мільйонів гривень, кредитних коштів – 495 мільйонів гривень.

Чи врятують мільйони?

Торік Миколаївська облдержадміністрація направила понад два десятки звернень в інститути державної влади про проблеми доріг області. Депутати обласної ради також звернулися до Кабміну з проханням розглянути можливість спрямування коштів на виконання 2016 року дорожніх робіт на автомобільних шляхах державного значення, а також забезпечити дієвий ваговий контроль за рухом великовантажного транспорту.

– 2014 року на ремонт доріг було надано 400 мільйонів гривень, – зазначає перший заступник голови Миколаївської облдержадміністрації Микола Романчук. – Половина суми пішла на погашення кредиторської заборгованості за ремонтні роботи 2013-го. Торік було надано понад 131 мільйон гривень, якого забракло для розв’язання проблеми. Адміністрація підготувала план реалізації ремонту доріг області, згідно з яким загальний обсяг фінансування становить 3 мільярди гривень.

Микола Романчук повідомив, що Службі автомобільних доріг Миколаївщини вдалося захистити фінплан з ремонту доріг в області на загальну суму 324 мільйони гривень. На жаль, очікуваних коштів не надали. Утім 14 березня на позачерговому засіданні Кабінет Міністрів України видав розпорядження «Про розподіл видатків державного бюджету, передбачених за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі і утримання автомобільних доріг загального користування» на 2016 рік». Згідно з цим розпорядженням, на ремонт десяти кілометрів Н-11 спрямовано 100 мільйонів гривень. Водночас на ділянку, що проходить Дніпропетровською областю, – 328,7 мільйона. Таке рішення викликало обурення в пікетувальників траси. Адже дорога у напрямку сусідньої області у набагато кращому стані, ніж миколаївська.

– Переконаний, що втричі більша сума для Дніпропетровська – то забагато, – зазначає Олександр Бондар. – Або Укравтодор поки що реально не розібрався в ситуації, або рішення – результат лобіювання. 100 мільйонів гривень точно не вистачить на ремонт. До того ж окремі ділянки потребують капітального ремонту або навіть нового будівництва. Загалом найбільш розбиті ділянки трас – це 40 кілометрів у Новобузькому районі й 36 – у Казанківському. 76 кілометрів погано проїзної дороги…

Митінгувальники й досі не залишають трасу, ставши своєрідною живою перепоною для фур. І розраховують на збільшення фінансування. Адже перші кроки вже зроблено.

Олена ІВАШКО, «Урядовий кур’єр»

P.S.   Доки готували номер, стало відомо, що на трасі державного значення Н-11 Миколаїв – Дніпропетровськ від с. Новополтавка до м. Новий Буг розпочалося профілювання дорожнього покриття. Служба автодоріг у Миколаївській області залучила техніку підрядних організацій. Крім того, заплановано такі роботи провести і на проблемних ділянках траси Н-14 Миколаїв – Кіровоград. Якщо дозволятимуть погодні умови, ремонті роботи розпочнуть у Снігурівському напрямку. Втім мітингувальники не згортають свою акцію.

Сообщение:

*

НОВОСТИ