Конкурси нові, «схеми» – старі…

Нещодавно відбулися конкурси з перевезення громадян автомобільним транспортом в області та місті Миколаєві. І хоча громадські активісти та пасажири вже давно висловлюють своє невдоволення рівнем організації пасажирських автоперевезень, схоже, що у цій сфері мало що змінюється.

Принаймні, представники Асоціації працівників транспортної галузі та інфраструктури впевнені, що конкурси пройшли за старими «схемами», відтак пересічний пасажир навряд чи відчує якесь покращення сервісу з боку перевізників.

Як підкреслює експерт Асоціації Ігор Житінський, сам конкурс був проведений із порушеннями. За його словами, в інформаційному повідомленні від 22 квітня 2016 року на сайті Миколаївської міської ради про проведення конкурсу була відсутня будь-яка інформація про обов’язкові умови конкурсу щодо категорії та класу автобусів, що є порушенням ст. 44, 45 Закону України «Про автомобільний транспорт». Адже цими статтями чітко визначено, що до обов’язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення тощо.

Також, як каже експерт Асоціації, умова конкурсу, яка зазначена в оголошенні, а саме «місця для сидіння пасажирів (від 18 включно)» є необґрунтованою та такою, що суперечить Порядку про визначення класу комфортності автобусів, затвердженому наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 12 квітня 2007 року № 285.

– Крім того, – зауважив І. Житінський, – вказівка на виконання руху автобусами середньої та великої пасажиромісткості у звичайному режиму руху, а також автобусами особливо малого, малого та середнього класів у режимі маршрутного таксі у кількості відсотків від затверджених паспортів маршрутів є такою, що не відповідає дійсності.

Але, на думку експерта Асоціації працівників транспортної галузі та інфраструктури, головним підсумком проведених конкурсів є те, що повністю знищено конкуренцію на ринку пасажирських автоперевезень та закріплено монопольне становище нинішніх автопідприємств. Адже ті зауваження, котрі висловлювали останнім часом представники громадськості, так і залишилися не почутими «транспортними» чиновниками. Як результат, у міському та обласному конкурсах перемогли практично стовідсотково ті самі фірми, про численні порушення діяльності яких неодноразово повідомлялося в пресі. «А це і не дивно, – коментує І. Житінський, – адже умови конкурсів були виписані таким чином, щоб не допустити перемоги нових гравців на ринку пасажирських автоперевезень».

– Чи був зговір? Судіть самі: із понад 50-ти об’єктів, котрі були виставлені в обласному конкурсі на здійснення автоперевезень у межах Миколаївської області, – каже Ігор Житінський, – на 17 маршрутів подав заявку лише один претендент. Це наводить на думку, що маршрути були заздалегідь поділені між фірмами-перевізниками. А якщо врахувати, що одразу за декількома автопідприємствами стоїть постать колишнього начальника обласного транспортного управління, то стає зрозумілим, за яких умов виникла нинішня невтішна ситуація…

Загалом складається враження, що перевізник за пасивної позиції транспортних чиновників диктує свою волю і організаторам конкурсу, і самим пасажирам. Адже передусім «розбираються» вигідні, прибуткові маршрути. А ось у віддалені села по розбитих дорогах охочих їздити небагато. Відтак можна зробити висновок, що мешканці цих сіл або взагалі позбавлені зв’язку з цивілізацією, або транспортне сполучення до цих населених пунктів здійснюють «пірати», котрі не платять відповідних податків і не можуть гарантувати безпеку автоперевезень.

Як вважає експерт Асоціації, вихід із цієї ситуації є – виставляти на конкурс не окремі маршрути, а пакет із маршрутів, тих, що становлять значний інтерес для перевізників, і тих, що не дають прибутку, але є соціально важливими. Лише таким чином можна врахувати інтереси як перевізника, так і місцевих громад.

Чимало нарікань викликає і технічний стан транспортних засобів тих фірм, що вкотре перемогли у конкурсах на перевезення пасажирів. Ще на минулому конкурсі, проведеному в Миколаєві п’ять років тому, до перевізників висувалися вимоги щодо оновлення автопарку, придбання GPS-навігаторів та забезпечення умов для перевезення інвалідів. Але віз, точніше, розбиті «Газелі» та «Рути», і нині там. Ба навіть серед переможців конкурсу знову виявилися ті автопідприємства, водії яких допустили скоєння дорожньо-транспортних пригод із смертельним наслідком та неодноразово грубо поводилися із пасажирами.

– Ми бачимо звичайнісінький «договірняк» між перевізниками та чиновниками по розподілу ринку та недопущенню здорової конкуренції, – впевнений експерт Асоціації І. Житінський, – через що зберігається стара корупційна схема по перевезенню пасажирів. Нам усім потрібно чітко та відверто відповісти на запитання – на кого працюють чиновники – на людей, місцеву громаду, або на приватний бізнес? І якщо міський голова не втрутиться у цей процес, ситуація буде тільки погіршуватися.

Що ж, обіцянки нової влади в особі того ж мера Сєнкевича навести лад на ринку автоперевезень, схоже, поки що так і залишаються обіцянками. Але хочеться сподіватися, що спільними зусиллями громадських активістів та пересічних громадян стару корупційну систему таки буде зруйновано, і сфера автомобільних пасажирських перевезень приноситиме користь не лише бізнесу, а й простим пасажирам.

Андрій ТЮРІН

Комментарии:

  1. Конкурси нові, «схеми» – старі…ТРАНСИНФОРМ:

    […] Рідне Прибужжя […]

Сообщение:

*

НОВОСТИ