За досвідом – до Одещини

Як місцева влада розвиває туристичну галузь, звідки надходять інвестиції та чому дороги в Одеській області ремонтують краще й якісніше, дізнавалися миколаївські журналісти під час прес-туру, організованого Українським кризовим медіа-центром.

Туризм і маркетинг

За останні 25 років незалежності України туристична галузь зазнала 12 реформ, проте її ніколи не розцінювали як повноцінний сектор економіки, наголошує директор департаменту туризму і курортів Міністерства економічного розвитку та торгівлі України Іван Ліптуга. У свій час він займався розробкою туристичного символу міста Одеси – «Якоря-серця». Рік тому, очоливши департамент, зрозумів, що в туристичній галузі є чимало проблем, які потрібно негайно вирішувати.

Сьогодні на території України зареєстровано 2500 туристичних операторів (1800 із яких працюють «у тіні») та більше 10 тисяч турагентств, котрі продають їхні послуги. На думку І. Ліптуги, необхідно взагалі відмінити ліцензування компаній, що працюють у цій сфері, та запровадити саморегулювання туризму – так, як у розвинених європейських країнах. Поза межами правового поля наразі функціонує і більшість українських готелів. «Із 4500 об’єктів лише 210 мають свідоцтва про «зіркову» категоризацію», – говорить директор департаменту туризму і курортів.

Якщо раніше до нас приїжджали відпочивати громадяни Росії, то за останні два роки зросла кількість відпочивальників із Румунії, Молдови та Польщі. Щоб зацікавити іноземних туристів, треба, на думку Івана Ліптуги, створити якісний туристичний продукт, удосконалювати маркетингову політику та розвивати інфраструктуру. Багато в чому розвиток галузі залежить і від представників місцевої влади.

Першочергово, як переконаний директор департаменту туризму і курортів, необхідно розробити карту всіх туристичних маршрутів та об’єктів – щоб туристи знали, що в нашій країні є багато місць, які варто відвідати, та як до них дістатися. Звісно, камінь спотикання, котрий гальмує розвиток туристичної галузі, – відсутність коштів. Приміром, у Польщі на маркетинг щороку виділяється приблизно 10 мільйонів євро. У той час як у нашій країні на рекламування туризму не закладено в цьогорічному бюджеті ні копійки.

Інвестиції в майбутнє

Для того щоб область розвивалася, власних коштів недостатньо, тому без іноземних інвестицій не обійтися. Сьогодні Одеська область посідає десяте місце по залученню інвестиційних коштів. Один із найбільш масштабних проектів, що потребує чималих капіталовкладень, – це капітальний ремонт траси Одеса – Рені.

«Цю магістраль не ремонтували вже 25 років, тому місцеві мешканці почувають себе покинутими та нікому не потрібними. Окрім того, її реконструкція сприятиме розвитку інфраструктури курортної зони», – розповідає начальник відділу інвестицій в інвестиційні проекти та будівництво Одеської облдержадміністрації Олексій Земцев. Реалізація масштабного проекту дасть можливість залучити до 800 тисяч туристів.

Другий за важливістю проект, який планується реалізувати в сусідній області, пов’язаний з енергоефективністю. Днями між обласною адміністрацією та Проектом USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» був підписаний меморандум, у рамках якого щонайменше п’ять міст Одещини отримають допомогу у розробці проектів чистої енергії.

Також О. Земцев повідомив, що наразі ведуться переговори з приводу будівництва на Одещині індустріального парку. Гроші на цей проект готові виділити китайські інвестори. Окрім того, за інвестиційні кошти було споруджено нові каналізаційні системи, зокрема у Вилковому та Ізмаїлі. У самій Одесі нещодавно відкрився сучасний Центр обслуговування громадян, в якому молодята можуть зв’язати себе узами шлюбу в будь-який час, а також зареєструвати право власності.

«Перший рік у Березівському районі працює гірськолижний курорт, на який приїздять любителі активного відпочинку», – бере слово заступник голови Одеської облдержадміністрації Соломія Бобровська. У перспективі планується зробити його улюбленим місцем відпочинку не лише для мешканців Одеської області, а й заїжджих туристів.

Позитивний приклад децентралізації

На даний час в Одеській області створено вісім об’єднаних територіальних громад. Проте похвалитися своїми успіхами та досягненнями можуть лише три. Серед них – Біляївська ОТГ, яка була сформована в 2015 році. До її складу ввійшли місто Біляївка та два сільські населені пункти.

«Процес об’єднання був не простим, адже нам потрібно було вирішити багато питань, у тому числі майнових. Доводилося неодноразово сідати за стіл переговорів та домовлятися. Оскільки ОТГ, котра об’єднується за перспективним планом, отримує 60% ПДФО, що раніше надходив до бюджету району, виникає несправедливість: соціальні об’єкти й далі фінансуються з районного бюджету, а користуються ними члени об’єднаної громади», – розповідає голова Біляївської райдержадміністрації Арсен Жумаділов (на фото).

Однак місцева влада змогла домовитися з громадою, яка, до речі, налічує 15 тисяч осіб, і знайти оптимальний вихід із ситуації. Лікарнею та Будинком культури й у подальшому опікуватиметься район, а утримання школи візьме на себе новостворена ОТГ. Єдине, що учасники «шлюборозлучного» процесу так і не змогли поділити між собою, – це районна газета «Південна зоря». Хоча, за словами А. Жумаділова, сьогодні вона є збитковою, щороку на її утримання депутати виділяють дотацію в розмірі 300 тис. гривень.

Цього року загальний фонд бюджету Біляївської об’єднаної територіальної громади збільшився на 60%, що, в свою чергу, дало можливість осучаснити стадіон спортшколи, відремонтувати чималу ділянку дороги. А найближчим часом планується провести ремонт у трьох школах.

«Місцевий орган самоврядування є кращим менеджером, ніж РДА, тому що в нас більш широкі повноваження, ми не завжди розуміємо, що саме потрібно мешканцям сіл», – переконаний Арсен Жумаділов. Наостанок він побажав, аби позитивний досвід Біляївського району став поштовхом до об’єднання громад на Миколаївщині. Головне, щоб у цьому процесі першочергове значення мали інтереси простих людей та спроможність ОТГ, а не політичні чи особисті зв’язки.

Гроші на ремонт доріг – із місцевих бюджетів

Питання ремонту доріг є особливо актуальним для Миколаївщини. Про те, як і за які кошти проводяться ремонтні роботи в сусідній Одеській області, розповів начальник місцевої Служби автомобільних доріг Олег Варивода. Експлуатаційне утримання, поточний ремонт фінансуються за рахунок державного та місцевих бюджетів. До речі, левова частка дорожніх робіт фінансується на місцях. «У 2015 році тільки з районних, сільських бюджетів надійшло 3 млн. 300 тис., а цього року – вже більше 20 млн. Окрім того, у них є вільні залишки, котрі також можуть бути направлені на облаштування доріг», – пояснює Олег Миколайович.

Перелік доріг, які потребують поточного ремонту, визначають органи місцевої влади. На початку кожного року проводяться тендерні торги, що дозволяє своєчасно приступити до виконання дорожніх робіт. Для більш оперативного виконання робіт Служба автомобільних доріг в Одеській області залучає підрядні організації. Мають роботу й райавтодори.

Щотижня на дорогах Одеської області ліквідуються від 17 до 25 тисяч квадратних метрів ямковості. Для того щоб запобігти просіданню ґрунту та утворенню ям, застосовуються георешітки. За проведенням ремонтних робіт стежать онлайн-камери. Якість виконаних робіт ретельно контролюється. «Зараз нас перевіряє КРУ. Одна з претензій полягає в тому, що ми занадто добре ремонтуємо наші дороги – замість заявленого поточного ремонту проводимо капітальний. Але ж ми маємо на це кошти!» – говорить О. Варивода.

На закінчення миколаївські журналісти поцікавилися, як можна вирішити проблему з нестачею коштів на проведення ремонтних робіт. На думку Олега Вариводи, необхідно якнайшвидше створити на державному рівні окремий Дорожній фонд, до якого б надходили кошти від акцизного збору, мита на нафтопродукти та транспортні засоби. Окрім того, слід залучати до ремонту іноземний капітал, інвесторів. Також начальник Служби автодоріг вважає, що варто провести децентралізацію автошляхів – щоб було зрозуміло, хто й за які дороги відповідає. Тоді й їх ремонт здійснюватиметься ефективніше.

Анна НІКУЛІНА

Миколаїв – Одеса

Сообщение:

*

НОВОСТИ