В защите нуждается… льгота («РП» № 7 от 16.02.17)

Материал под таким названием вызвал большой резонанс среди наших читателей. Под рубрикой «У продовження теми» в № 15 от 13 апреля 2017 года была напечатана следующая статья на эту тему: «Коммунальные платежи и ветераны: кого того?». Редакция получила также ответы на свои запросы из Департамента труда и социальной защиты населения Николаевского горсовета, а также из приемной народного депутата Украины Александра Жолобецкого, к которому обращалась и Валерия Орлова, и журналист. Вот какой ответ мы получили из Департамента труда и социальной защиты населения Николаевского горсовета.

«Щодо питання надання пільг інвалідам війни на комунальні послуги повідомляємо, що Афанасьєва Ольга Миколаївна перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як інвалід війни 1 групи. Відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» вона має право та користується 100 %-ю знижкою плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, передбачених законодавством.

Департамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради у своїй діяльності керується Конституцією та Законами України, актами Президента України, Верховної Ради та Кабінету Міністрів України, законодавчими та нормативними актами, що стосуються реалізації державної політики у сфері соціального захисту громадян, які мають право на пільги, розпорядженнями облдержадміністрації, міськвиконкому, нормативними актами Міністерства соціальної політики України та іншими.

Відповідно до п. 5 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» інвалідам війни надається 100 %-а знижка плати за користування комунальними послугами (зокрема, на послуги централізованого теплопостачання та газопостачання) в межах середніх норм споживання.

Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. м опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. м на сім’ю.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» встановлено єдині для всієї України соціальні нормативи користування послугами, на які надаються пільги та субсидії.

Відшкодування по пільгах з послуг газопостачання сім’ї інваліда війни 1 групи проводиться в межах соціального нормативу на газову плиту та газовий водонагрівач, який становить на 1 особу 14 куб. м, у випадку на сім’ю заявниці з 2-х осіб – 28 куб. м.

За результатами перевірки розрахунків по пільгах, які надаються ОКП «Миколаївоблтеплоенерго», ТОВ «Миколаївгаз Збут», встановлено, що надані до відшкодування розміри пільг проводяться в межах встановлених соціальних нормативів згідно з діючим законодавством. За інформацією ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» з’ясовано, що по будинку, в якому проживають заявниці, у грудні 2016 р., у січні 2017 р., у лютому 2017 р. теплової енергії використано понад норму, встановлену чинним законодавством. Комунальне підприємство не має законодавчих підстав надати до відшкодування за рахунок коштів державного бюджету нараховану оплату за послуги теплопостачання, які використані понад встановлені норми споживання.

Питання щодо тарифів з врахуванням норм та вартості теплової енергії для потреб населення на послуги централізованого теплопостачання, на послуги газопостачання, правильності нарахування сум до сплати за фактично використані послуги належить до повноважень організацій – надавачів послуг (які теж керуються вимогами чинного законодавства України, в тому числі, встановлених «Правилами користування комунальними послугами»).

Місцева влада постійно турбується про заслужених ветеранів Великої Вітчизняної війни. Афанасьєвій О.М., як інваліду війни з числа учасників бойових дій у роки Другої світової війни, проводяться виплати одноразових матеріальних допомог за рахунок коштів обласного та міського бюджетів до річниць Перемоги та визволення України.

У квітні 2017 року Афанасьєвій О.М. буде проведено виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі 3 тис. 500 грн. за рахунок коштів державного бюджету.

У квітні 2017 року Афанасьєвій О.М. буде також проведено виплату одноразової матеріальної допомоги до річниці Перемоги у сумі 4 тис. 600 грн. за рахунок коштів обласного та міського бюджетів».

Приводим и ответ из приемной народного депутата Украины А.А. Жолобецкого.

«Питання правового статусу ветеранів війни (тобто учасників бойових дій, інвалідів війни та учасників війни) та створення належних умов для їх життєзабезпечення визначаються нормами Закону України «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту».

Афанасьєва О.М., про яку йдеться у Вашому запиті, за повідомленням Орлової В.В., є інвалідом війни І групи.

Згідно із п. 5 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту» інвалідам війни та прирівняним до них особам надається 100 %-а знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.

Слід зазначити, що вказівка в законі на надання знижки в межах середніх норм споживання означає, що її дія обмежена встановленими соціальними нормативами користування житлово-комунальними послугами, тобто на послуги, які спожиті понаднормово, дія пільги не поширюється, і вони підлягають оплаті за повною вартістю. Наразі нормативи користування житлово-комунальними послугами, щодо плати яких держава надає пільги, визначені постановою Кабінету Міністрів України № 409 від 06.08.2014 року (з наступними змінами та доповненнями).

З метою захисту зазначених прав ветеранів законодавство України містить норми, які:

– передбачають, що рішення підприємств, установ і організацій, які надають пільги, можуть бути оскаржені до районної державної адміністрації, виконавчого комітету, міської ради або до районного (міського) суду (ч. 1 ст. 22 Закону України «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту»);

– покладають на місцеві державні адміністрації обов’язок забезпечувати виконання законодавства про пільги, встановлені для ветеранів війни та прирівняних до них осіб (п. 3 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»);

– відносять до повноважень органів місцевого самоврядування здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг (ст. 7 Закон України «Про житлово-комунальні послуг»);

– наділяють Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, правом розглядати скарги споживачів щодо порушення їхніх прав та інтересів суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг (ст. 21 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

З урахуванням викладеного у випадку порушення прав ветеранів-пільговиків під час розрахунків за спожиті житлово-комунальні послуги їм необхідно перш за все звертатися з відповідними скаргами до місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування або відповідного сектора Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, оскільки вказані органи в межах наданих повноважень можуть надати необхідну допомогу.

У разі, якщо звернення до вказаних органів виявляться безрезультатними, або з інших причин не влаштують ветерана-пільговика, то виходом може стати його звернення до суду з позовом про захист прав, передбачених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

При цьому слід зазначити, що відповідно до ч. 2 ст. 22 згаданого закону ветерани війни та прирівняні до них особи звільняються від судових витрат, пов’язаних з розглядом питань щодо їх соціального захисту, зокрема інваліди Великої вітчизняної війни і прирівняні до них особи звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях (п. 8 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір»)».

Необходимые разъяснения о порядке начисления льгот и субсидий редакция получила от начальника управления социальных выплат и компенсаций Центрального района Департамента труда и социальной защиты населения Николаевского городского совета Натальи Александровны Кульбацкой.

«Передбачені норми та нормативи визначаються постановою КМ України № 409, вони постійно міняються у бік зменшення. Кабінет Міністрів України вважає, що люди не використовують ті нормативи, які застосовані до 2015 року. Починаючи з 2015 року, норми і нормативи споживання по субсидії почали зменшуватися. У 2016 це відбулося двічі, у травні нинішнього року зменшаться ще раз.

Було передбачено, що у О.М. Афанасьєвої є 100 %-а пільга, все одно на неї поширюється норматив використання, а те, що його перевищує, вона має сплачувати самостійно. Раніше пільга покривала усі витрати людини – до того, як у 2015 році посилився порядок виплат – інваліди війни взагалі нічого не сплачували, ми відшкодовували їм пільги повністю. Тому наразі і незрозуміло, який же соціальний захист ми здійснюємо, якщо людина має сплачувати щось додатково. Це стосується також і субсидій. По субсидіях маємо сьогодні численні звернення. Зокрема, стосовно лічильників, які людям встановлюють.

Національна комісія регулювання цін економіки у жовтні минулого року передбачила певні суми на встановлені норми. Лічильник встановлюють нібито з метою економії. Люди гріються, думають, що ми все покриємо їм розміром субсидії, а її не вистачає, доводиться доплачувати самостійно. Пересічні споживачі цього не розуміють. Тому наші «гарячі лінії» перевантажені. Люди дзвонять і запитують про ці нюанси.

Так, дійсно, різниця між встановленою нормою та реальним споживанням людини постійно збільшується. Споживачі, зокрема, ветерани, повинні платити за комунальні послуги все більше і більше.

Люди, які мають право на пільгу, можуть на певний період – влітку або взимку – обирати для себе субсидії або пільги. Про це треба повідомити районний відділ соцзабезу. До 2015 року механізм пільг і субсидій був зовсім інший. Наразі він змінений і називається спрощеним, тому люди до нас не приходять. Субсидію призначаємо без звернення людей.

Приміром, пільговикам на зиму вигідніше оформити субсидію, тому що по субсидіях трошки більше норми на квадратні метри житлової площі. Літом, навпаки, краще повернутися до пільг. Ми про це даємо інформацію на розрахункових папірцях: після розрахунку там є текст, що ми пропонуємо. Взагалі питання це вирішується індивідуально, тому щодо призначення субсидій дзвоніть у робочі дні з 09.00 до 17.00 за такими телефонами управлінь соціальних виплат та компенсацій різних районів міста:

Заводський район – 34-31-69;

Інгульський район – 58-61-21;

Корабельний район – 60-04-84;

Центральний район – 47-42-42.

З питань пільгового забезпечення звертайтеся:

Заводський район – 34-60-28;

Інгульський район – 58-61-17;

Корабельний район – 60-08-77;

Центральний район – 47-79-05».

Подготовила Татьяна Филиппова

От редакции. После обстоятельного ответа из Департамента труда и соцзащиты все стало ясно. Как видим, наступление на законную льготу для ветеранов идет на государственном уровне, а уменьшение социальных норм регулируется непосредственно Кабинетом Министров Украины. В таких условиях социальная защита постепенно теряет свою функцию, а ветеранам, похоже, остается экономить на всем еще больше, чем прежде. Впрочем, никто не запрещает им жаловаться и обращаться в суд. Но неужели наши ветераны заслуживают такой старости?

Сообщение:

*

НОВОСТИ