Якби не аварії – не було б і знака?

Майже щоденні дорожньо-транспортні пригоди сьогодні, на жаль, нікого вже не дивують. Але навіть серед численної кількості аварій повідомлення про ДТП на перехресті 5-ї Лінії та 11-ї Поздовжньої звернули на себе увагу всього міста. Три аварії протягом двох днів із постраждалими та загиблою жінкою приголомшили миколаївців та спонукали до рішучих дій мешканців мікрорайону. Люди категорично вимагають навести лад на небезпечному перехресті.

Хроніка аварій

Адреса: 5-а Лінія та 11-а Поздовжня – тільки останнім часом кілька разів згадувалася у зведеннях поліції та інформаційних повідомленнях преси. Перехрестя вважалося рівнозначним, але водії чомусь ніяк не можуть з’ясувати між собою, кому рухатися першим, а кому – почекати.

19 жовтня 2016 року після удару «Хюндаї» перевернутим догори опинився автомобіль «Фіат», два пасажири якого тільки дивом не постраждали. До речі, «Фіат» рухався по вул. 5-а Лінія, яку на сьогодні вже визначили головною.

Тут потрапляли в аварію навіть правоохоронці. Вже нинішнього року, 27 червня, у цьому місці зіткнулися «Запорожець» та патрульна «Тойота». До речі, «Запорожець» також їхав по 5-й Лінії та не пропустив патрульних поліцейських, які також не зупинилися та продовжили рух на спірному перехресті.

Жахлива аварія сталася 15 липня нинішнього року, коли від удару «Мерседеса» «Газель» змушена була вивернути убік та збила насмерть жінку, яка вийшла із воріт приватного будинку прямо під колеса автомобіля. Ввечері того ж дня, як свідчать місцеві мешканці, тут було зафіксовано ще одну аварію.

Через два дні, 17 липня, на тому самому місці не з’ясували стосунків мирно і зіткнулися «Мерседес-Бенц» та «Ніссан Джайк». Пасажирам обох іномарок було надано необхідну медичну допомогу.

Ця дорожньо-транспортна пригода змусила мешканців ближніх будинків написати звернення до заступника міського голови М. Мкртчяна та начальника Патрульної поліції Миколаєва М. Ахромєєва. Документ, під яким свої підписи поставили більш як 30 осіб, був написаний 17 липня, і у приймальні міськвиконкому авторам звернення повідомили, що відповіді треба чекати 10 днів, не раніше. Втім смертельний випадок та повторна аварія, вочевидь, спонукали місцеву владу відреагувати набагато оперативніше. Дорожні знаки з’явилися на перехресті вже наступного дня, і, схоже, відповідальні особи вважають на цьому свою місію виконаною. У зверненні ж міститься не тільки одна вимога, а кілька важливих пропозицій, які допоможуть зробити рух транспорту та пішоходів у цьому місці цілком безпечним. Люди вимагають ще облаштувати перехід «лежачими поліцейськими», обладнати усі чотири сторони вулиці пішохідними доріжками (наразі їх там взагалі немає!), підрізати кущі задля покращення огляду водіїв та пішоходів і забезпечити безпеку, перш за все для учнів ближньої 46-ї школи.

З вітерцем – перехрестям

Аналізуючи причини частих аварій на перехресті вулиць 5-ї Лінії та 11-ї Поздовжньої, місцевий мешканець В.О. Чистий зазначив, що значно перевищувати швидкість на цій ділянці дороги водії стали одразу після того, як проїзну частину відремонтували. Тепер автомобілі можуть розганятися тут, як хочуть. Виходить, замість покращення обстановки, впорядкування руху та безпеки люди отримали дуже напружене місце не тільки для себе, а й для самих водіїв та їхніх пасажирів. Питання якості дорожнього покриття змінилося іншою, не менш болючою проблемою – браку культури поведінки на дорозі миколаївських водіїв.

– Наші водії не дотримуються правил дорожнього руху, – прокоментував ситуацію на прохання кореспондента «РП» начальник Патрульної поліції м. Миколаєва М. Ахромєєв. – У правилах чітко сказано: якщо дорога рівнозначна, проїзд повинен здійснюватися «по заваді праворуч». Це так зване «правило правої руки». Взагалі у нас всі ДТП трапляються тому, що водії не дотримуються ПДД. І якщо люди не бачать, будемо регулювати і встановлювати знаки.

Вочевидь, для того, щоб поліція та влада відреагували на часті та жахливі ДТП на вказаному місці, щоб чітко визначити пріоритетність проїзду сумнівним перехрестям, потрібно було статися кільком аваріям, загинути людині, перш ніж проїзд був врегульований та регламентований суворими дорожніми знаками. Та хіба ж цього не можна було передбачити зарані? Як взагалі організований дорожній рух у нашому місті, хто контролює його і відповідає за безпеку на дорогах? Здавалося б, усе зрозуміло: це – справа патрульної поліції. Втім відповідь не настільки очевидна, як здається на перший погляд.

На перше ж запитання, хто повинен врегулювати проблему сумнівного перехрестя, журналіст почув про підприємство при міськвиконкомі, яке встановлює знаки.

Директор комунального підприємства «Спеціальне монтажно-експлуатаційне підприємство» Сергій Яновський повідомив, що дорожні знаки «Поступися дорогою», «Проїзд без зупинки заборонено» і «Головна дорога» були виготовлені на його підприємстві та встановлені на 5-й Лінії та 11-й Поздовжній. Робилося це за приписом поліції та Департаменту ЖКГ.

– Я – підрядник, виграв тендер на роботи: експлуатація світлофорів, дорожніх знаків, дорожня розмітка, – сказав Яновський. – Поліція дала нам припис на встановлення дорожніх знаків на перехресті 5-й Лінії та 11-ї Поздовжньої. Місто в особі департаменту говорить, що робити і за це платить гроші.

Поки не станеться аварії

Сергій Яновський вказав, що всі інші питання треба адресувати відділу транспорту міськвиконкому, отже, наступним моїм співбесідником був Сергій Цурман, заступник начальника управління транспортного комплексу, зв’язку та телекомунікацій Миколаївської міської ради, начальник відділу. До речі, виконуючий обов’язки начальника управління, в якому наразі працюють чотири співробітники.

– Організація дорожнього руху згідно зі ст. 27 Закону про автомобільний рух здійснюється вже на готовій схемі управління транспорту, – пояснив Сергій Цурман. – На даний момент у місті її немає. Її мала б виготовити міліція ще з моменту прийняття незалежності.

Схема міста повинна бути, і управління транспору на звернення громадян повинно реагувати – перекривати чи не перекрити якісь шляхи, виконувати інші роботи. У вже існуючу схему вносити пропозиції.

За словами Сергія Цурмана, оскільки транспортної схеми міста немає, то зміни, подібні до тих, які потребує перехрестя на 5-й Лінії та 11-й Поздовжній, вносяться локально, залежно від ситуації. Тому і виходить: щоб у дорожній рух міста внести якісь зміни, повинно відбутися кілька аварій, після яких з’явиться звернення мешканців або депутатів тощо, тобто ініціатива, як кажуть, повинна надійти «знизу».

Складання схеми транспортного руху – справа дороговартісна та повинна виконуватися виключно спеціалістами, яких в управлінні транспорту навіть не передбачено. Для її складання необхідно зробити багато досліджень та зібрати безліч даних: вивчаються пасажиро- та пішохідний потік, маршрутний потік, навантаження на асфльт тощо. Отже, встановлення кожного знака повинно ретельно вивчатися з точки зору його доцільності, сумісності з іншими знаками та наслідків його дії на дорозі.

Як каже Сергій Цурман, раніше схему дорожнього руху розробляла і затверджувала доблесна українська міліція, що, до речі, є цілком логічно. Новостворена поліція наразі має лише функції затвердження готових схем. Як вже зрозуміло, цілісної міської схеми дорожнього руху у нас немає, а схеми за потребою виготовляє той, у кого є власний бюджет та кошти. У даному випадку – Департамент ЖКГ, якому підпорядкований відділ транспорту.

– Якби ми були юридичною особою, мали власний рахунок, бюджет, програму, то ми б це робили, – пояснює Сергій Цурман. – Тому частіше за все ми просимо зробити це Департамент ЖКГ.

Цікаво, що сьогодні право розробляти локальні схеми дорожнього руху отримали різні організації, жодної з яких Сергій Цурман не назвав. Він тільки зазначив, що зроблено це з метою «зняти відповідальність з одного органу і створити умови конкуренції». Тільки яка конкуренція та який бізнес можуть бути там, де мова йде про суспільно значущу справу – впорядкування дорожнього руху на міських вулицях?

Хто на міських магістралях господар?

Напевно, перелік найбільш аварійно небезпечних вулиць, перехресть, місць усе ж відомий працівникам патрульної поліції. Здавалося б, чому ж вони не діють на випередження та не контролюють ситуацію на небезпечних ділянках?

На це начальник Патрульної поліції м. Миколаєва Максим Ахромєєв відповів: «Ми не є власником шляхів. Є підприємство – «ЕЛУ автодоріг». Якщо і потрібно якісь знаки встановлювати – це міськрада, відділ, який робить прорахунки, вивчає ситуацію, дає вказівки «ЕЛУ автодоріг», яке встановлює всі знаки на дорогах. Ми можемо тільки наглядати за правильністю їх встановлення та дорожньою розміткою».

Однак Максим Ахромєєв зазначив, що після кількох ДТП на перехресті 5-ї Лінії і 11-ї Поздовжньої та після звернення мешканців він особисто сприяв встановленню там дорожніх знаків. Патрульна поліція надала також і всі інші приписи щодо цього перехрестя: підрізати кущі, зробити розмітку тощо. Незрозуміло тільки, хто буде контролювати виконання усіх необхідних заходів у комплексі, адже, без перебільшення, кожен пункт звернення мешканців мікрорайону – важливий і необхідний.

У зв’язку з цим хочеться згадати звернення до редакції мешканців Корабельного району, що проживають неподалік Об’їзної дороги та зупинки «ПМК». Це ще одне з найнебезпечніших місць у місті. Поруч зупиняються зерновози, що очікують своєї черги на розвантаження на підприємстві «Ніка-Тера». Машини цілодобово стоять по узбіччях дороги, через що пасажирські маршрутки змушені зупинятися на другій лінії, фактично посеред проїзної частини, а очікуючи транспорт, люди виходять на дорогу. Чи помічають, чи знають про це співробітники патрульної поліції?

– На сьогодні ця проблема вирішена, – із впевненістю заявив журналісту М. Ахромєєв. – Це питання розглядалося на міськраді, на місце виїздила комісія на чолі з віце-губернатором В’ячеславом Бонем, виїжджав я. Для машин введена диспетчеризація транспортних засобів. Отож, зараз усі ці машини стоять за містом.

І хоч як очільник міської патрульної поліції може бути переконаний у своїй правоті, але ж мешканці Корабельного району все одно відчувають незручності через величезну кількість зерновозів під своїми вікнами.

Іще одне «вузьке» місце на миколаївських дорогах. Цього разу – і в переносному, і в буквальному розумінні. Наша газета вже писала про стоянку службового транспорту по вул. Декабристів, поблизу Головного управління Національної поліції Миколаївської області. Всупереч знаку «Стоянка заборонена», на вузенькій вуличці кожного дня стоять службові та неслужбові авто, демонструючи перехожим, що стражам правопорядку закон не писаний. У Максима Ахромєєва з цього приводу є свої міркування: «Де правоохоронцям ставити машини? Це ж не таксі, це поліція, оперативна служба. Працівникам слідчо-оперативної групи часто потрібно вийти, сісти і поїхати!».

Виходить, будь-які правила завжди мають виключення. Особливо для тих, хто має владу. Але ж недарма правоохоронці кажуть, що правила дорожнього руху написані кров’ю. Ситуація у місті з дорожнім рухом наразі досить невизначена: немає керівника управління транспорту у міськвиконкомі, немає повної схеми дорожнього руху у місті, немає навіть спеціалістів, які займаються цим фахово і, головне, відповідально. Щодо повноважень встановлення знаків поліція киває на відділ транспорту, а транспортники – на поліцію та Департамент ЖКГ. У той же час кількість дорожньо-транспортних пригод на вулицях Миколаєва не меншає.

Як бачимо, одразу після аварії на небезпечному перехресті 5-ї Лінії та 11-ї Поздовжньої влада зробила необхідний крок – встановила дорожні знаки. Але цей крок не повинен бути єдиним. І якщо немає у нас дослідних інститутів та фахівців, які б розробили схему дорожнього руху по місту, і, зокрема, на цьому перехресті, то люди самі продумали заходи та розписали по пунктах у своєму зверненні до заступника мера та начальника Патрульної поліції. Головне, щоб увесь цей перелік заходів був виконаний у повному обсязі, без виключень. Адже наближається початок навчального року, і школярам доведеться не один раз на день долати небезпечну ділянку на дорозі. Дорога до школи, та й просто дорога для будь-яких пішохода, водія, велосипедиста, для кожного з нас повинна бути безпечною.

Тетяна ФІЛІППОВА

Сообщение:

*

НОВОСТИ