Продукти мають бути безпечними, а захист споживачів – ефективним

Держпродспоживслужба у Миколаївській області – служба нова. Створена у результаті реформування  сфери державного регулювання і контролю, вона  об’єднала функції кількох ліквідованих органів – державної ветеринарної та фітосанітарної служби, держінспекції з питань захисту прав споживачів, державної санітарно-епідеміологічної служби, а також сектор контролю за регульованими цінами.

Контролюючих органів стало менше

Реформа була запроваджена з урахуванням кращих світових практик у сфері державного управління. До моменту, коли  Кабмін прийняв постанову про скорочення державних контролюючих органів, їх налічувалося в Україні 75, причому функціями контролю було наділено більш ніж півсотні. Після оптимізації їх значно поменшало і тільки 27 з них отримали функції контролю. Наказали «довго жити»  (з передачею своїх повноважень іншим органам) служба з питань захисту персональних даних, служба з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, агентство туризму та курортів, агентство інвестицій та управління національними проектами, пробірна служба, інспекція сільського господарства та агентство екологічних інвестицій. Одинадцять центральних органів виконавчої влади консолідувалися у кілька новостворених служб: зокрема у держслужбу з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів – Держпродспоживслужбу. Переживши найтяжчі два роки  організаційного становлення, Держпродспоживслужба офіційно запрацювала тільки на початку травня 2016 року.

Законодавча база потребує оновлення

– Перший,  найскладніший, реорганізаційний крок зроблено, – говорить начальник управління захисту споживачів, виконуюча обов’язки начальника Головного управління Держпродспоживслужби у Миколаївській області Ірина Циган. – Реформа передбачає  перш за все поліпшення ефективності системи контролю, зниження тиску на бізнес та зменшення рівня корупції. Час покаже результативність, що ж до мене особисто, то я вбачаю у цих змінах тільки гарні перспективи.

– Зрозуміло, що початковий етап становлення нової об’єднаної служби був непростим, – продовжує Ірина Миколаївна, якій краще, ніж будь-кому, відомі підводні рифи вітчизняного законодавства, бо вже 25 років захищає права споживачів у миколаївсьому регіоні. – І це природно, бо будь-яке формування, тим більше таке багатофункціональне, як Держ- продспоживслужба, пов’язане з оптимізацією фінансових ресурсів, кадровими питаннями й певними ризиками на фоні ще не відшліфованого вітчизняного законодавства. Процес змін, як відомо, передбачає внесення поправок до 178 законів України і 78 урядових актів.

Новостворена миколаївська служба об’єднала кілька структурних підрозділів – управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини, управління санітарної безпеки, управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства, управління захисту споживачів, сектор реєстрації сільськогосподарської техніки (технагляд) і сектор контролю за регульованими цінами.

– Основна проблема  полягає у тому, що нормативно-правові акти, за якими працюють наші служби, приймалися досить давно. Вони потребують термінового оновлення, враховуючи сучасні виклики і вимоги євроінтеграції, – пояснює Ірина Циган. – Огранка вже існуючих законів дозволить кожній службі виконувати свою роботу у рамках правового поля. Процес становлення ще триває. Радує те, що вже найближчим часом на Миколаївщині запрацює програма, яка передбачає сучасні лабораторні дослідження продуктів харчування, води, повітря, грунту, піску. З цією метою держава виділила 4,6 мільйона гривень. У серпні ми отримали затверджений бюджетний паспорт, оголошено тендер.

Однак Ірина Циган підкреслює: сама по собі реформа не означає автоматичне покращення. Над підвищенням якості державних послуг треба працювати постійно. Щоправда, реформаторські переміни тимчасово збили й обмежили усталений ритм роботи: на нинішній рік було заплановано 231 перевірку суб’єктів господарювання. До списку  внесли об’єкти з високою вірогідністю виникнення інфекційних захворювань (дитячі дошкільні установи, школи, заклади оздоровлення, лікувально-профілактичні установи, об’єкти водопостачання). Водночас у зв’язку з введенням у  дію змін до двох законів України планові перевірки об’єктів державного нагляду так і не вдалося здійснити.

– Хотілося б на цьому складному перехідному етапі відчути  підтримку та розуміння  місцевої  влади у питаннях розміщення розгалуженої структури Держпродспоживслужби, – наголошує Ірина Циган.  – І ми щиро сподіваємося  на таку підтримку, бо мета у нас спільна – служити людям. Варто пояснити, що до  об’єднання служби працювали (і зараз продовжують працювати) у різних куточках міста – управління захисту споживачів – на вулиці Шевченка, 58, сектор контролю за регульованими цінами – на Адміральській, 41, технічний нагляд  по реєстрації сільськогосподарської техніки  – на вулиці Урожайній у Варварівці, управління фітосанітарної безпеки – на 5-й Слобідській, 110а. За такої розкиданості об’єктів дуже важко корегувати й організовувати спільну роботу й проводити комплексні перевірки. З цього приводу ми неодноразово зверталися до облдержадміністрації і мерії з проханням передати нам для розміщення структурних підрозділів приміщення колишньої санепідемслужби на вулиці Севастопольській, яке зараз закрите. Та поки що  це питання  так і не вирішене.

Як повідомила Ірина Циган, зараз продовжуються кадрові конкурси, завершується  формування районних служб, які  раніше перебували у статусі юридичних осіб і  суто формально  підпорядковувалися обласним управлінням. За прогнозами центрального управління, зменшення кількості бюрократичного апарату дасть можливість взяти в штат  функціональних спеціалістів і відповідно підняти їм зарплату.

На запитання, яким чином нові вимоги реформування позначилися на правах споживачів, Ірина Миколаївна відповідає відверто:

– Стверджувати, що більшість споживачів зараз задоволена і почуває себе комфортно, було б неправдою. Бо є питання, пов’язані з процедурою перевірок. Для того, щоб ми могли здійснити перевірку на основі скарги споживача, маємо отримати погодження з Києва. Та відповідне міністерство дасть згоду на перевірку лише за умови аргументованої мотивації  скарги з підтверджуючими документами – фотокартками, чеками, довідками, результатами лабораторних досліджень тощо – чим більш обґрунтованими будуть скарги, тим більша вірогідність того, що права споживачів будуть відстояні. Процедура  з отриманням погодження може зайняти кілька тижнів плюс час на саму перевірку. Безумовно, це нервує людей й у багатьох відбиває бажання добиватися справедливості. Зі свого боку ми  консультуємо, радимо й підтримуємо споживачів: пасивність тільки на руку недоброчесним людям. За трохи більш ніж півроку допомогли повернути споживачам близько 400 тисяч гривень за неякісні товари та послуги. 

Втративши споживача, виробник приречений на банкротство

– Зараз дуже багато порушень законодавства у сфері послуг та інтернет-торгівлі, – акцентує Ірина Циган. – Купуючи товари з допомогою Інтернету, мало хто переймається питаннями у кого  придбано товар – у юридичної особи чи фізичної. Бо ж ніхто наперед  не прогнозує поганого, та даремно. Якщо це  фізична особа, то в такому випадку покупець і продавець керуватимуться цивільним кодексом, якщо ж  юридична – то  ми маємо право стати на захист споживача. Але за умови, що між покупцем і продавцем укладений договір. Але, як правило, ніхто таких договорів не укладає. Споживач, наприклад, замовляє  телефон, і «Нова пошта» його доставляє. Коли покупець переконується, що його ошукали: не та марка, не та модифікація, не та ціна – справа вже зроблена. Недобросовісні продавці зникають з сайтів, вимикають телефони, міняють номери. З цього приводу маємо багато скарг як  традиційною поштою, так і у електронному вигляді. 

Маємо також багато відмов у перевірках із центру – до 90 відстків – по лінії харчової безпечності продукції та ветеринарії, бо споживачі не в змозі лабораторно або іншим чином доказати свою правоту. Збирання доказової бази, наприклад, на придбану пачку неякісного вершкового масла інколи потягне набагато більше витрат, ніж  сама вартість товару. Та коли в скарзі лише емоції і жодних фактів, ніхто не дозволить вчиняти перевірки. У свою чергу, безсилість обманутих покупців  провокує безладдя у сфері торгівлі. Але ми не опускаємо руки – недостовірність інформації  виробника про товар виливається у солідні штрафні санкції – до тридцяти відсотків від отриманої партії.

Управління  захисту споживачів тісно співпрацює з іншими службами, зокрема з управлінням безпеки харчових продуктів та ветеринарії, управлінням державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства. Як підкреслила директор  ДП «Миколаївський центр захисту прав споживачів» Світлана Станіславівна Яцеленко, підприємство успішно пройшло акредитацію у Національній агенції України на компетентність відповідно до  вимог ДСТУ.

– Щорічно за скаргами й заявами споживачів та на замовлення правоохоронних і податкових органів Миколаєва, органів виконавчої влади й місцевого самоврядування проводиться до 2000 досліджень харчової продукції на якість і фальсифікат, – наголошує Світлана Станіславівна. – Особлива увага приділяється продукції, що користується щоденним попитом у громадян і реалізується підприємствами торгівлі області. Актуальною є низька якість  молочної та хлібобулочної продукції. Наприклад, у кожному другому зразку вершкового масла, який надійшов до миколаївського  центру дослідження, був виявлений стопроцентний рослинний жир. Тобто це був звичайнісінький дешевий маргарин, причому далеко не кращої якості. На жаль, не всі виробники дбають про якість власної продукції, тому й  відмовляються від періодичних досліджень. Хоча саме вони  сьогодні несуть повну відповідальність за якість та безпеку своєї продукції. Проте є  плановий контроль,  нагляд,  врешті, скарги самих споживачів, які завжди були найкращим барометром ринку торгівлі. Кожен виробник повинен пам’ятати: втративши споживача, він приречений на банкрутство.

90 шкіл до навчального року виявилися не готовими

Неприємну новину про те, що 90 загальноосвітніх шкіл області виявилися не готовими до  нового навчального року, підтвердила начальник управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Лариса Бурденко.

На виконання доручення голови облдержадміністрації  Олексія Савченка  «Про проведення технічного обстеження будівель та споруд закладів освіти області» протягом липня-серпня поточного року спеціалісти Держпродспоживслужби у Миколаївській області брали участь у роботі приймальних комісій з підготовки навчальних закладів до навчального року, проводили позапланові перевірки  за заявами керівників та паралельно надавали консультації з підготовки харчоблоків.

– Було здійснено 870 перевірок, – продовжує Лариса Анатоліївна. – Прикро, але факт: 188 перевірок виявилися невтішними: тріщини на несучих стінах, не завершені ремонти харчоблоків та спортивних залів. З метою приведення закладів до належного санітарно-технічного стану було вручено 88 приписів та надано 806 пропозицій. Повторні перевірки показали, що з наданих пропозицій виконано  648 (80%). 95 навчальних закладів на сьогодні потребують реконструкції та капітального ремонту.

– Залишається актуальною проблема забезпечення дітей питною водою гарантованої якості та підключення навчальних закладів до каналізації, – наголошує Лариса Бурденко. – Ще один прикрий факт: маємо 17 відсотків закладів (184), які користуються  привізною питною водою або ж  беруть її з місцевих колодязів. До того ж 698 закладів  (64 відсотки) досі мають вигрібні ями або взагалі їх не мають. У ряді навчальних закладів області харчоблоки не  приведені в належний санітарно-технічний стан: 51 не  відповідає гігієнічним вимогам по площі та набору приміщень, 20 не мають холодної проточної води,  36 – гарячої, 54 не забезпечені достатньою кількістю технологічного та холодильного обладнання. Ось така невтішна картина. Внаслідок виявлених порушень близько тридцяти відсотків шкіл області своєчасно не отримали дозволи на початок роботи у новому навчальному році. Так, у місті Миколаєві не отримали дозволу на початок роботи 27 загальноосвітніх шкіл із 71 перевіреної, що становить 38%.

Скільки коштує недбалість?

Протягом першого півріччя нинішнього року на території Миколаївської області було зафіксовано кілька спалахів

гострих кишкових інфекцій.

– Для південного міста з його спекотливим літом і гамірними пляжами ситуація була б не такою тривожною, якби за недбалість дорослих не розплачувалися діти, – підкреслює Лариса Бурденко.

– Зафіксований спалах гострої кишкової інфекції у миколаївській приватній ЗОШ «Гіпаніс–ЕОС» та у приватному ДНЗ «Дитячий садок Гранд-Гіпаніс». У середині березня постраждало від гострого ротавірусного гастроентериту одинадцятеро дітей у казанківському дитсадку «Теремок». У квітні був зареєстрований спалах гострого гастроентероколіту ротавірусної етіології у ДНЗ № 2 «Берізка», що у Миколаєві на вулиці Чкалова, – захворіло п’ятеро дітей ясельної групи. У червні зафіксований спалах гострого гастроентероколіту у ДНЗ № 5 «Салют Перемоги» у Миколаєві.

Керівник служби не приховує тривоги: санітарно-епідемічна  ситуація у Миколаївській області щодо захворюваності на гострі кишкові інфекції залишається напруженою. Зокрема зросла інфекційна захворюваність не тільки у Миколаєві, а й у районах області. По кожному випадку гострих кишкових інфекцій, зареєстрованих у організованому колективі, спеціалісти  ДУ «Миколаївський обласний лабораторний центр МОЗ України» проводять епідеміологічне розслідування з обстеженням контактних осіб, досліджують об’єкти навколишнього середовища. При реєстрації двох чи більше випадків захворювання в одному колективі силами Головного управління Держпродспоживслужби у Миколаївській області проводиться епідеміологічне розслідування з перевіркою закладу на відповідність санітарному законодавству. За поточний період року було проведено 17 таких розслідувань з подальшими висновками. 

Літній відпочинок дітей на Чорноморському узбережжі цього року також не минув без сюрпризів. Перевірки спеціалістів Держпродспоживслужби виявили чимало порушень, зокрема у ДП «Очаківське об’єднання санаторно-курортних закладів ЗАТ «Укрпрофоздоровниця», де  шестеро відпочивальників захворіли на гострий гастроентероколіт.

У закладі для сімейного відпочинку – оздоровчій базі «Вінниця» ТОВ ТПФ «АБС – Цитрус» – стався спалах інфекції серед організованої групи дітей із столиці. Цей заклад не перевірявся комісійно перед початком сезону і не мав відповідних дозвільних документів для проведення дитячого оздоровлення. На базі відпочинку «Вінниця» з 9 по 12 серпня захворіло 28 дітей танцювального колективу «Dens-Femili» з міста Києва. Заключний діагноз для 24 осіб, які перебували на лікуванні у Березанській ЦРБ, – харчова токсикоінфекція, у чотирьох дітей, що лікувалися у Києві, – гострий гастроентероколіт  невстановленої  етіології. Діти ці харчувалися у кафе «Немо» бази відпочинку «Вінниця» та у їдальні бази (ФОП Сташенко О.В.). За результатами виявлених порушень складено протоколи на директора ДП «Очаківське об’єднання санаторно-курортних закладів ЗАТ «Укрпрофоздоровниця» В.І. Богдана, на завідувача бази «Вінниця» М.С. Степанюка  та ФОП О.В. Сташенко. Документи передані до Миколаївського окружного адміністративного суду.

У замороженому курячому філе було виділено патогенну мікрофлору (сальмонели). З даної партії та з упаковки виробника направлені зразки до Державного науково-дослідного інституту з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи у Київ для проведення незалежної експертизи. Матеріали направлені до прокуратури.

– З метою попередження інфекційних захворювань, управління державного нагляду задотриманням санітарного законодавства проводить широку роз’яснювальну роботу серед населення, – наголошує Лариса Бурденко.

– Підприємства, які займаються виготовленням продуктів харчування, будь то кав’ярня чи кухня, обов’язково повинні мати експлуатаційний дозвіл чи реєстраційне свідоцтво, – акцентує начальник управління з безпеки харчових продуктів та ветеринарії Інна Деркач. – Поки що ця процедура безкоштовна. Наша служба не тільки контролює й регулює, але й допомагає та підказує. Маємо сайт, консультуємо, радимо. Хто хоче і хто зацікавленний, інформації досить, а все інше – від лукавого.

Логіка бізнесу така: чим менше контролю й перевірок – тим краще. Та ситуація у свинарській галузі із спалахами африканської чуми, зокрема у Миколаївській області, ще раз переконала у  тому, що в епізоотичних питаннях має бути суворий державний  контроль.

Як повідомили в обласному управлінні Держпродспоживслужби, з метою забезпечення епізоотичного благополуччя спеціалісти ветеринарної медицини провели 299 759 досліджень на інфекційні захворювання тварин. Велика рогата худоба перевірялася на туберкульоз, лейкоз, свині – на бруцельоз, птиця – на грип, хворобу Ньюкасла і сальмонельоз. Тваринам та птиці проводилися профілактичні щеплення. 

На територіальний орган, яким є Головне управління Держпродспоживслужби у Миколаївській області, покладено також упровадження державної політики у сфері ціноутворення, а саме здійснення державного нагляду за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

– Наш сектор проводить позапланові перевірки за зверненнями громадян. Згідно з законодавством вони проводяться за погодженням Державної регуляторної служби України на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав, – розповідає завідувач сектора контролю за регульованими цінами  Людмила Коваль.

Отже, для отримання такої згоди у зверненні необхідно вказати факт порушення регульованих цін, повне найменування суб’єкта господарювання, надати копії підтверджуючих документів (чеків, рахунків тощо).

Позапланові перевірки проводяться також на підставі звернення суб’єкта господарювання. Це  передбачено Законом України  «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Державою введено регулювання цін (тарифів) на   житлово-комунальні,  транспортні, ритуальні послуги, послуги у сфері поводження з побутовими відходами, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Також державою регулюється плата за проживання в гуртожитках для студентів, ціни на лікарські засоби та вироби медичного призначення за  переліками, ціни на паливно-енергетичні ресурси (вугілля, дрова, газ скраплений), ціни на продукцію громадського харчування, що реалізується в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, окремі платні медичні послуги та інші.

Слід зазначити, що урядом 7 червня 2017 року прийнято постанову, яка скасувала державне регулювання цін на продовольчі товари. Зокрема скасовано регулювання цін на продовольчі товари в частині встановлення торговельних надбавок  до оптової ціни виробника (на  15 груп товарів та дитяче харчування), граничних рівнів рентабельності виробництва борошна та хліба соціальних сортів.

Державний нагляд у сфері ціноутворення здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок. У зв’язку з введенням на 2017 рік мораторію на проведення контрольних заходів планові перевірки у суб’єктів господарювання не проводилися.

Продукти мають бути безпечними для здоров’я людей, а захист прав споживачів ефективним – це основні критерії роботи трудового колективу управління, який складається з досвідчених і грамотних спеціалістів. 

Нещодавно на базі Головного управління Держпродспоживслужби відбулася корисна й пізнавальна зустріч представників молокопереробних підприємств південного регіону з керівництвом швейцарського бюро співробітництва в Україні та працівниками швейцарсько-українського проекту. Була презентована система контролю за безпечністю харчових продуктів на основі оцінки ризиків у циклі виробництва та збуту молочних продуктів в Україні. Впровад-

ження сучасної системи контролю за безпечністю харчових продуктів, підвищення фахової майстерності спеціалістів, оновлення й осучаснення лабораторного обладнання – реалії вже сьогоднішнього дня. 

Підготувала Галина ПОРФИР’ЄВА

Комментарии:

  1. BaksWrema:

    Отправились в отпуск, и заболел ребенок, а средств мало. Просто-напросто получили займ онлайн, на кредитную карту пришли деньги моментально.Вернули спустя неделю уже дома. Никаких справок либо поручителей. Нужен только лишь мобильный телефон и пластиковая карта с которой можно снять всю сумму буквально через несколько минут после утверждения заявки.
    Выручали подобные живые наличные и родственников, когда сыну необходимо было немедленно проплатить сессию. Никому не надо толковать, унижаться и выпрашивать. Сам подбираешь необходимую сумму и время возврата. Рекомендую всем, кто оказался в трудной ситуации.

Сообщение:

*

НОВОСТИ